Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag mijn werkgever mij niet-betermelden?

Op 21 september is het 3 jaar terug dat ik burn-out raakte. Sinds 12 juni heb ik mij geheel beter gemeld en mijn werk gedaan. Nu blijkt dat mijn werkgever zonder overleg heeft geweigerd me beter te melden. Terwijl er was gezegd dat hij mij beter zou melden. Nu krijg ik een brief waarin wordt gemeld dat ik in het 3e jaar van ziekte zit en bij ziekte dat er geen loondoorbetaling is. Ik voel me voorgelogen, mag een werkgever dit eigenhandig weigeren, zonder mij te informeren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga eerst die brief maken met dat vraagt om uitleg en creëer bewijs dat al per 12 september volledig aan het werk bent . Stuur die met ontvangst bevestiging . Ga dan pas een gesprek aan . Bij direct gesprek wordt het mogelijk welles nietes je bent niet volledig aan het werk .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk ook eens goed op je loonstroken vanaf 12 juni. Ik las laatst dat werkgevers je voor 99% beter melden, en je bent dan dus 1% ziek (???).
Dan mogen ze je inderdaad na 3 jaar ontslaan. Maar of dit fraude is of toegestaan, daar zou ik inderdaad een deskundige bijhalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Net ingelogd op Yourforce van Raet, maar kan zowel uit mijn dossier als loonstrook ook niet opmaken dat ik ziek gemeld sta. Het is idd mijn angst dat het als ontslagsargument wordt gebruikt op een oneigenlijke manier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De werkgever geeft je een kans om op een nette manier van het arbeidscontract af te komen. Want de werkgever is de oorzaak van de mogelijk verstoring van het arbeidsrelatie. Het is wel een zeer dure manier om van een werknemer af te komen, want elke kantonrechter zal je de hoogste mogelijke vertrekpremie geven en het UWV zal deze werkgever direct in het hoogste tarief zetten. Als het uitkomt dat de werkgever je bewust via de WIA geloosd heeft. De meeste werkgevers kiezen voor de meest risicoloze en goedkoopste weg.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als jij gewoon normaal gewerkt hebt, dan ben je dus niet ziek en moet de werkgever jou dus beter melden.
Heb je bewijzen dat je al vanaf 12 juni aan het werk bent? Vast wel. Verzamel dat voor de zekerheid en ga direct een gesprek aan met je werkgever. Neem de brief mee en leg jouw kant van het verhaal uit. Ben erg benieuwd naar zijn kant van het verhaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee !! Dit is mogelijk een voor jou gevaarlijk opzetje . Wat zou je werkgever hier mee kunnen bereiken ? Jouw naar 3 jaar ziekte wet ONTSLAAN . Is het opzet daarom raadpleeg dan je bond of het rechts loket of de UWV pas op dit kan een bewuste truc zijn . Is het door hem gedaan om toch geld Vd verzekering te ontvangen ?! Ja dat is gewoon fraude . Of is het per ongeluk en ben je langzaam na reïntegratie weer je uren gaan opbouwen . Zoek je papieren eerst bij elkaar liefst ook stukken waar uit blijkt dat je aan het werk bent . Misschien reisvergoeding of Maaltijd vergoeding ? Dan een niet overdreven briefje met dat je op die en die datum dat hebt ontvangen en dan in die zelfde brief nogmaals herhaald de datum van herstel . Liefst iets van op datum .... Hebben wij afgesproken dat ik weer .... Enz maar ook dat verhaal van dat 3 jaar ziekte wet en met uitleg daarbij . Stuur dat met ontvangst bevestiging . En wacht af . Hij zou je dan snel voor een uitleg uitnodigen . Doel Vd brief is dat je eigenlijk ook een bewijs creëert ( als hij het niet bestrijd direct ) dat je aan het werk bent gegaan op die datum :) . Blijf vriendelijk verwijt niks fouten kunnen altijd en hou de sfeer en relatie goed . Dreig niet met iets van ik geef je aan enz Maak je alleen druk wat het met jou kan doen deze situatie . En met de verzekering moet hij het zelf maar regelen . Ga daar niet in mee . Succes. Ps lukt dit niet raadpleeg deskundige hulp .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Bijna een plus verdient. Dit is materie met grote gevolgen. Ga niet eerst zelf rommelen en dán pas deskundige hulp zoeken. Zoek dit NU al ! Meteen ! Verder een heel prima antwoord. Vooruit.... toch een plusje... +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik begin wel mee. Het gevaar van direct een advocaat is dat alles direct op scherp staat ook de tegen partij . Mijn doel met de brief is quasi dom de werkgever zelf bewijs te laten leveren dat werknemer volledig werkt . Mogelijk ziet hij de importantie er niet van in en bestrijd het niet . Dat kan later tegen hem zijn .:) en mogelijk berust alles op een misverstand ? Het is alleen dat ik kwade opzet vermoed vandaar mijn van leer trekken en de persoon in te dekken tegen kwade trouw . Met een advocaat op dit moment leg je het mes op tafel en breng je de tegen partij in een alerte fase en een iederstapt in z'n standpunt . Dus uit de tent lokken , geen slapende honden ... Eerst kijken hoe de vlag hangt en dan pas als echt nodig keihard aan pakken . Laten we hopen dat het een misverstand is en de werkgever zich van geen kwaad bewust is . Maar ! Vertrouwen is goed maar controle is beter .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kapperkort Bedankt. Ik heb woensdag een gesprek met de directie. Het is denk ik handig niets te tekenen, maar wel een onderbouwing mee te nemen. Misschien moet ik op basis daarvan bepalen of een vervolg actie nodig is (via vakbond of UWV)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja Herman let op je zaak ! Alle regels precies ken ik ook niet maar na drie jaar ziekte wet kan een werkgever jou goedkoop geruisloos de deur uit zetten ! En dan aan jou de bewijslast dat je gewoon volledig je uren invulde . Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem het gesprek met je tel op !
Het antwoord is nee, maar op moment dat jij dit meld is de arbeidsrelatie verstoort en volgt er een ontbinding van het contract. Dan zit zo wel jij als de werkgever in de problemen.
Wat je kunt doen is de werkgever er op wijzen dat hij vergeten is je beter te melden en dat het vervelende gevolgen kan hebben voor jullie beide als de situatie niet recht gezet wordt.
En richting de opsteller van de brief meld je dat het werk weer hebt hervat en dat geen loondoorbetaling het herstel proces en terug keer naar de normale situatie sterk zal verslechteren. En dat er op lijkt dat er een administratieve fout is op getreden. En dat op grond van het feit dat je voor 100 % weer aan het werk bent de brief als ongeschreven zal beschouwen. Zeer waarschijnlijk heeft de 100% beter melding en de brief elkaar gekruist.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding