Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ben 16 jaar en werk bij Domino's pizza. Ik werk hier 2 dagen in de week. Als ik me ziek is mijn baas dan verplicht mijn loon door te betalen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik werk 2 dagen van 3 uur op oproepbasis bij Domino's als bezorgen. Als ik me ziek meld, is mijn baas dan verplicht mijn loon door te betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Indien je ingeroosterd was toen je je ziekmelde, moet het loon over de ziektedagen waarop je ingeroosterd was worden doorbetaald. Wettelijk 70% van het loon maar minimaal het minimumloon van een 16-jarige als dat hoger is dan die 70%.

Er kan echter sprake zijn van 1 of 2 wachtdagen maar alleen als dit in de arbeidsovereenkomst staat of CAO staat. In het geval van 2 wachtdagen krijg je niets doorbetaald als je 2 dagen was ingeroosterd. Zou je in het geval er sprake is van wachtdagen opnieuw ziek worden binnen een periode van 4 weken, dan mogen niet opnieuw wachtdagen in rekening worden gebracht.

Toegevoegd na 3 uur:
Ziekmelde = ziekmeldde
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Krijg ik als oproepkracht ook loon als ik ziek ben?
Als u als oproepkracht ziek wordt, houdt u soms recht op doorbetaling van loon. Soms krijgt u een Ziektewetuitkering van UWV. Dat hangt af van het soort oproepcontract dat u heeft.

Oproepcontract met voorovereenkomst
Bij een oproepcontract met voorovereenkomst bent u niet verplicht te komen als de werkgever u oproept. De werkgever is ook niet verplicht u op te roepen. Zodra u een oproep accepteert, ontstaat er een arbeidsovereenkomst.

U wordt ziek tijdens een oproepperiode
Uw werkgever betaalt u minstens 70% van uw loon over de afgesproken periode die u zou moeten werken. Als dit lager is dan het voor u geldende minimumloon, krijgt u het minimumloon.
U blijft na afloop van een oproepperiode ziek
Als uw oproep is afgelopen, is ook uw tijdelijke arbeidscontract afgelopen. Uw werkgever hoeft u dan geen loon meer te betalen. U kunt misschien een ziektewetuitkering krijgen. Een ziektewetuitkering vraagt u aan bij UWV.

Als je dus al ingeroosterd stond, heb je recht op 70% van je laatst verdiende loon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing