Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet een werkgever de werknemer met 0-urencontract betalen wanneer deze ziek wordt tijdens een dienst?

Ik werd ziek tijdens de eerste dag van mijn dienst die 4 dagen zou duren.(elke dag acht uur)
Moet mijn werkgever de door hun ingeroosterde uren alsnog betalen?

Ik was minder dan drie maanden in dienst.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Jawel hoor. Voor de ingeroosterde uren moet de werkgever je gewoon doorbetalen. Buiten de ingeroosterde uren natuurlijk niet.
De werkgever is daarvoor verzekerd.
Je hebt recht op 70% van je normale loon. Als je dan onder het minimumloon uitkomt dan krijg je gewoon minimumloon.

http://www.allesoverhr.nl/Themas/Juridisch%20-%20Nul-urencontract%20%20wat%20mag%20wel%20en%20wat%20mag%20niet.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja. Nul-urencontract

"Bij een nul-urencontract bent u verplicht te komen als de werkgever u oproept.

U wordt ziek tijdens een oproepperiode
u krijgt minstens 70% van uw loon over de afgesproken periode die u zou moeten werken. Als dit lager is dan het voor u geldende minimumloon, krijgt u het minimumloon.

U blijft na afloop van een oproepperiode ziek
na afloop van een oproep krijgt u geen loon meer, ook niet als u dan nog ziek bent. Pas als uw arbeidscontract is geëindigd, krijgt u ziekengeld.

U bent ziek buiten een oproepperiode
in de periode waarin u niet wordt opgeroepen, heeft u geen recht op doorbetaling van het loon. Zolang uw arbeidscontract nog duurt, heeft u ook geen recht op ziektewetuitkering. Pas als uw arbeidscontract eindigt, kunt u een ziektewetuitkering aanvragen bij UWV."

Sommige bedrijven keren bij ziekte de eerste dag of de eerste 2 dagen nog geen loon uit. Het inhouden van dergelijke 'wachtdagen' mag alleen als dat schriftelijk is vastgelegd in je CAO of arbeidsovereenkomst.

Toegevoegd na 5 minuten:
NB: de werkgever kan schriftelijk vastleggen dat hij geen loon betaalt als er geen werk is. In de Wet flexibiliteit en zekerheid wordt deze mogelijkheid beperkt tot maximaal de eerste 6 maanden. Daarna moet de werkgever als er geen werk is toch loon betalen. Die periode van 6 maanden kan alleen in een CAO worden verlengd.
Maar deze regel geldt niet bij ziekte, want dat is iets geheel anders dan dat er geen werk zou zijn.

Verder maakt het niets uit of de werkgever voor doorbetaling van loon tijdens ziekte verzekerd is of niet. Dat is zijn eigen keus.

Meer loondoorbetaling dan 70% van het loon maar minimaal het minimumloon kan ook, maar dan moet het zijn afgesproken in cao of arbeidsovereenkomst.
Computoon
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing