Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik werk parttime, hoe bereken ik of ik wel het wettelijk minimum loon krijg?

Bij wettelijk minmum loon wat ik kan vinden op internet staat dat het gaat om een "volledig dienstverband".
Betekend dat dan dat ik dus minder kan krijgen als ik parttime werk en hoe controleer ik dan of dit klopt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wettelijk bruto minimum loon per 1 januari 2010:

Per maand: 1407,60 Euro
Per week: 324,85 Euro
Per dag: 64,97 Euro

Als je partime werkt deel je het gewoon door het aantal uren. Werk je bijvoorbeeld 15 uur per week dan neem je het weekloon 324,85 / 40 x 15 = 121,82 Euro.

Succes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gewoon omrekenen naar uurloon (dus delen door 40, denk ik)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naarmate je minder dan de gebruikelijke 40 uur per week werkt, worden loonheffing en de sociale verzekeringspremies lager en soms zelfs nihil. Er wordt dan minder ingehouden op je brutoloon. Werk je parttime, dan kun je dus rekenen op een hoger netto uurloon.

Iedere werknemer tussen de 23 en 65 jaar oud dient tenminste het wettelijke minimumloon te verdienen. Dit minimumloon wordt 2x per jaar aangepast, op 1 januari en 1 juli. Werknemers van 15 tot en met 22 jaar hebben recht op een minimumjeugdloon, dit is sterk afhankelijk van leeftijd, arbeidsduur en of er al dan niet in deeltijd gewerkt wordt.

Op je brutoloon worden verplichte bedragen ingehouden door je werkgever. Deze inhoudingen vormen het verschil tussen het bruto en netto loon. Als je onregelmatig werkt, verschillende dagen, wisselende uren, kan het netto loon verschillen per uur en/of per week verschillen. Meer uren werken kan soms tot gevolg hebben dat je per uur netto minder overhoudt.

Deeltijd Bedragen (leef parttime). Wanneer je in deeltijd werkt, moet je naar de bruto bedragen kijken, omdat de netto bedragen niet evenredig kunnen worden verminderd (doordat over lagere brutolonen in verhouding minder wordt ingehouden).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je werkt volgens mij in de zorg toch? Dan heb je een 36-urige werkweek. En dan geldt weer een ander minimumloon.
Klik even hieronder op de link van het ministerie waar je makkelijk kan bepalen wat je minimumloon per uur zou moeten zijn.
Je eigen uurloon vind je op jouw salarisstrook terug. Kijk even uit want als je een heel klein dienstverband hebt of een oproepcontract dan krijg je er soms de vakantierechten bij betaald.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing