Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik werk al 5 jaar 11 uur per dag. nu heeft de baas plots beslist dat je maar 9 uur per dag mag werken. mag dit zomaar? dit heeft nl grote gevolgen mij

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Contract is 38 uur. Niets op vermeld qua uren. Partitair commite 201. Dus ook geen cao
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als jij meer dan 6 maanden 11 uur gewerkt hebt, dan mag je werkgever dit niet verlagen, je hebt rechten opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah fantastisch! Pak van mijn hart.
ontzettend bedankt voor uw reactie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem aan dat het hier om Belgisch recht gaat en niet om het Nederlandse recht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat idd om een belgisch contract!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Volgens de Arbeidstijdenwet mag je als maximale grens dat je 12 uur per dag en 60 uur per week mag werken. Maar per 4 weken mag je niet meer dan 220 uur gewerkt hebben, dat is een gemiddelde van 55 uur. Per 16 weken daalt het gemiddeld naar 48 uur per week. Dat betekent dat je in elke periode van 16 weken maximaal 760 uur mag werken.

In jouw geval werk je gemiddeld 55 uur per week (van uitgaande dat je 5 dagen werkt). In 4 weken mag je dus precies die 220 uur (4 weken x 55 uur werken) werken. Na 16 weken mag je nog maar 760 uur gewerkt hebben. Jij werkte na 16 weken al 880 uur gemiddeld en dat heeft zijn doorloop gehad van 5 jaar.

Je werkgever lijkt mij in overtreding gegaan te zijn door je teveel uren te laten werken.

Door je 9 uur te laten werken ga je na 16 weken zo'n 720 uur werken. (9 uur per dag x 5 dagen= 45 x 16 weken). Hierdoor is hij wel wettelijk verantwoord bezig.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden