Mag mijn werkgever mij verplichten om 2 weken vakantie te nemen (ivm bouwvak)? CAO Wonen.
Ik werk bij een klein (tot 4 werkn) winkelbedrijf wat met name keukens verkoopt, maar ook badkamers en ander meubelwerk. Onze produkten zijn maatwerk, we hebben geen eigen produktie.
Mijn baas heeft ook nog een ander bedrijf (zonder personeel) waarvoor ik soms werkzaamheden moet doen. Dit bderijf doet bouwtechnisch tekenwerk, bouwbegeleiding, verbouwingen.
Mijn baas wil 2 weken met de bouwvak dicht. Ik ben hier op tegen omdat ik niets aan de weken heb, ik kan erg slecht tegen de warmte dus in de zomer zit ik het liefste op mijn werk zodat ik vakantie kan houden als het koeler is. Daarbij ik heb niet de middelen om weg te gaan (zeker niet in het duren hoogseizoen) en thuis zitten met dat warme weer is ook waardeloos.
Ik werk er nu 4 jaar een de eerste 3 jaar zei mijn baas wel dat hij met de bouwvak dicht wilde maar dat is nooit gebeurd. We hebben gewoon doorgewerkt. Wat ook goed kan omdat steeds meer leveranciers ook geen bouwbak meer hebben.
Ik van in onder de CAO Wonen en daarin staat:
De werkgever kan in overleg met zijn werknemers of de ondernemingsraad maximaal drie weken collectief verlof vaststellen. Werkgevers in vloerenlegbedrijven mogen hun werknemers verplichten om tussen Kerstmis en Nieuwjaar vrijaf te nemen, als er dan door de sluiting van bouwnijverheids-bedrijven niet gewerkt kan worden.
Ik ben bereid om eventueel 1 week op te nemen maar wil geen 2.
Mag mijn baas dit doen? (hij heeft het alleen half-half gezegt maar niet formeel gevraagd) Hoe pak ik dit aan?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.