Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet mijn wiskunde sterk zijn om apotheker te worden?

Hallo, ik ben dol op biologie en chemie. Ik hou van biologie omdat ik dol ben op theorievakken en chemie lijkt me interessant. Alleen vind ik fysica en wiskunde oninteressant, ik ben niet goed in die vakken. Is dat een ramp? Moet je toelatingsexamens afleggen vooraleer je apotheker wilt worden? Welke richting in de universiteit is het best geschikt om apotheker te worden? Kunnen jullie A.U.B. op al mijn vragen beantwoorden?

Toegevoegd na 27 minuten:
Denken jullie dat ik ver zal komen met alleen biologie en chemie?

Toegevoegd na 27 minuten:
Denken jullie dat ik ver zal komen met alleen biologie en chemie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hebben we het hier over de situatie in België?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Hoe word je apotheker?

Wil je apotheker worden, dan volg je de universitaire studie farmacie. Die bestaat uit een driejarige bachelor-opleiding en een driejarige master-opleiding. Farmacie kun je studeren in Groningen en in Utrecht. In Leiden kun je terecht voor biofarmaceutische wetenschappen.

In Groningen en Utrecht leer je hoe je met hulp van medicijnen ziekten kunt behandelen. En je bestudeert de invloed van medicijnen op het menselijk lichaam.
De bachelor-opleiding geeft je een brede basis in de farmaceutische en natuurwetenschappen en laat je kennismaken met het werkveld van de apotheker en de medicijnonderzoeker. Na de bachelor-opleiding kun je (onder meer) kiezen voor de master-opleiding farmacie: de opleiding tot apotheker.

Toelatingseisen

Voor de studie farmacie heb je als vooropleiding nodig:
•VWO-diploma met het profiel Natuur en Gezondheid of Natuur en Techniek
•VWO-diploma oude stijl met Natuurkunde en Scheikunde; Wiskunde, Biologie en Engels zijn dan wel gewenst
•VWO-diploma met het profiel Economie en Maatschappij of Maatschappij en Cultuur, aangevuld met Wiskunde B1, Natuurkunde 1 en Scheikunde 1

Een HBO-diploma of een HBO-propedeuse in een aanverwante richting kunnen soms toegang geven tot de studie farmacie. Neem eerst contact op met de studieadviseur van de opleiding voordat je je aanmeldt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om dit toe te kunnen passen: moet je handig zijn met wiskunde of natuurkunde: Wel, het is niet de studie wiskunde/natuurkunde. Het is dus niet zo dat het je echt moet liggen. Toch zul je wel wat wiskunde krijgen, en dat zal waarschijnlijk niet heel gemakkelijk zijn, gezien de toelatingseisen. Mocht je echt zéér veel moeite hebben met deze vakken, en ontzettend veel werk moeten verzetten om bij wijze van spreken een 5 te halen, dan is dit misschien te moeilijk. Mocht je op biologie en scheikunde gewoon hoog staan, en op wiskunde/natuurkunde een 6, dan zou je het in principe gewoon moeten kunnen doen. Je zal er iets meer voor moeten werken, maar als je de motivatie hebt, dan lukt dat je, als het goed is, wel. Anders zou jij namelijk je diploma niet gehaald hebben. Heb je wiskunde A of geen natuurkunde, dan word je in ieder geval in Groningen niet toegelaten. http://www.rug.nl/bachelors/pharmacy/admission-and-application
Een apotheker hoeft niet goed te zijn in wiskunde; hij moet wel extreem goed kunnen rekenen. Het uitrekenen van de juiste dosis is wiskundig gezien simpel -maar als je een rekenfout maakt, is je patiënt dood.

Meer algemeen; de belangrijkste eigenschap van een apotheker is dat hij accuraat is en volgens procedure werkt.
(Lees meer...)
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding