Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet ik als VMBO'er rechten studeren?

Hoe ziet het proces eruit als ik als VMBO GTL leerling rechten wil studeren. Welke opleidingen moet ik volgens, hoe lang gaat het duren tot ik jurist/advocaat ben. P.S. Ik woon in Twente.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Je zult naar de universiteit moeten. Daar gaat een lange weg aan vooraf als je VMBO student bent, als je bent geslaagd op het VMBO en je cijfers zijn hoog genoeg dan kun je doorstromen naar HAVO 4. Dan doe je dus twee jaar HAVO. Dan doe je weer centraal examen en als je dan ook hoog genoeg scoort kun je doorstromen naar VWO 5. Dan moet je weer twee jaar naar school en moet je weer examen doen. Als je dan je VWO hebt gehaald kun je naar de universiteit om 4 jaar rechten te studeren.
Je kunt na het VMBO ook doorstromen naar het MBO, vervolgens naar het HBO en dan weer door naar de Universiteit. Deze weg is echter langer en véél duurder.
Hoe het ook zij, beide wegen zijn langdradig en omslachtig. Ik zou je aanraden om je ook te richten op andere beroepsgroepen. Anders moet je proberen om tijdens het VMBO op te stromen, dan gaat het sneller en meer haalbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HOE WORD JE ADVOCAAT?

"Om advocaat te worden moet je een bachelor Rechtsgeleerdheid en een master Nederlands recht aan een Nederlandse universiteit hebben afgerond. Tijdens je opleiding kun je 'civiel effect’ behalen, hiermee voldoet de opleiding aan de eisen voor toegang tot zowel de advocatuur als de rechterlijke macht.
Wanneer je je rechtenstudie succesvol hebt afgerond, kun je advocaat-stagiaire worden. Je volgt dan de verplichte Beroepsopleiding Advocaten. Deze opleiding bestaat uit drie leerlijnen: Burgerlijk (proces)recht, Bestuurs(proces)recht en Straf(proces)recht."

Je moet dus eerst zorgen dat je op een universiteit komt, dus je zult de HAVO en VWO nog na je VMBO-opleiding moeten afronden. Eventueel zou je op het HBO nog je propedeuse kunnen halen in plaats van VWO afronden, maar ik hoorde van plannen om toegang tot de universiteit via een HBO propedeuse af te schaffen.

De universitaire studie duurt 4 jaar inclusief master. De beroepsopleiding tot advocaat duurt nog 3 jaar.

Jurist is overigens geen beschermde titel en betekent niet meer dan dat je "je bezig houdt met de rechtswetenschap". In principe ben je dus al jurist als je begint met een rechten-opleiding, of als je zelfstudie doet op het gebied van de rechtswetenschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vmbo tl? -> mbo juridische opleiding (3 jaar) -> hbo-rechten (4 jaar, dan ben je hbo jurist) -> universiteit (2-6 jaar. Afhankelijk van je wensen). Ik kan het weten want ik heb hetzelfde gedaan /doe hetzelfde. Geen probleem
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik jou was zou ik eerst een juridische MBO opleiding zoeken in plaats van eerst nog havo en vwo te gaan doen.
Het voordeel is dat je al kennis maakt met juridische zaken, en als je na een jaar of 4 het leren even zat bent je een break kunt nemen en toch een diploma hebt. Er zijn zat leuke opleidingen op het MBO. En met een MBO4 papiertje heb je toegang tot het HBO en heb je dat behaald mag je naar de universiteit.

Kijk ondertussen ook naar andere leuke juridische vakken, er is echt heeeeeeeel veel te doen op dat gebied. Staar je dus niet blind op advocaat/jurist omdat dat status geeft.

Ik wens je in ieder geval heel veel succes met je loopbaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing