Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Elke dag overwerken. Wat zijn mijn rechten?

Ik werk iedere dag van 15:00 tot 19:00 uur. Dit is zonder pauze (conform CAO) op basis van een 20 uur contract. Dit vind ik verder prima.

Echter is het geval dat ik iedere dienst tot 3 van de 5 dagen minstens een 10 tot 15 minuten over moet werken verplicht.

Is de opdrachtgever mij verplicht deze over uren uit te betalen (of in vorm van vakantie uren) en/of is er spraken van een soort van rechtsvermoeden gezien dit herhaaldelijk voorkomt?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Of het uitbetaald moet worden of als overwerk geldt is afhankelijk van je contract (daarin staat wat overwerk is, werktijden ed) en je CAO en wat er verder afgesproken is in de wet.
Ik heb zowel op kantoor als in een winkel gewerkt. Als de winkel om 4 uur sloot dan waren er vaak nog wat klanten in de winkel (die dus eerst weggewerkt moesten worden) en kassa's ed moesten opgemaakt worden. Officieel werd ik tot 4 uur betaald en het opruimen was is eigen tijd, zolang het niet langer dan een half uur was (daar zorgden we wel voor).
En op kantoor mocht je overwerk alleen schrijven als het minimaal een half uur was (op sommige kantoren is dit 15 minuten).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing