Elke dag overwerken. Wat zijn mijn rechten?
Ik werk iedere dag van 15:00 tot 19:00 uur. Dit is zonder pauze (conform CAO) op basis van een 20 uur contract. Dit vind ik verder prima.
Echter is het geval dat ik iedere dienst tot 3 van de 5 dagen minstens een 10 tot 15 minuten over moet werken verplicht.
Is de opdrachtgever mij verplicht deze over uren uit te betalen (of in vorm van vakantie uren) en/of is er spraken van een soort van rechtsvermoeden gezien dit herhaaldelijk voorkomt?
Alvast bedankt
(zelf moet ik dit ook wel eens bij Albert Heijn haha)
Ik snap dat het niet leuk is om onbetaald door te werken, maar de sfeer wordt er niet leuker van die andere 4 uur die je werkt.
Als je iedere dag 15 minuten overwerkt, dient dit gewoon door de werkgever vergoed te worden. En waarom zal de sfeer er niet beter om worden als je gewoon de uren die je werkt betaald krijgt?. Lijkt mij de normaalste zaak van de wereld. Iets krijgen waar je recht op hebt,heet niet "moeilijk doen" . Die 10 minuten extra levert jou wergever ook extra omzet op, de normaalste zaak dat jij daar ook een salaris voor krijgt.
Een keertje iets af moeten maken is normaal, maar structureel dient gewoon betaald te worden.
In mijn baan ga ik ook niet altijd exact op tijd weg, maar dat wordt gecompenseerd doordat ze ook niet moeilijk doen als ik eens 20 minuten pauze neem i.p.v. een kwartier.
Overigens heb je bij 4 uur werk wel recht op pauze, maar dat is de vraag nu niet.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.