Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een werkgever contracturen ongevraagd verlagen?

Ik heb een 12 uren contract en onbepaalde tijd (al ruim 7 jaar). Nu kan ik ivm stage maar 9 uur per week werken ipv 12 uur, mag werkgever mijn contract dan ongevraagd naar beneden zetten? Heb in het verleden ook al eens vaker ivm stage langere tijd onder mijn contract gewerkt, was toen nooit een probleem.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat staat er in je contract? in mijn contract staat dat ze mijn uren 35% naar boven of naar beneden kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weet ik niet,.kan me niet meer herinneren dat ik ooit contract heb ondertekend en heb ook nooit.één kopie er van gekregen. Heb wel één ondertekend dat tussentijds mijn contracturen zijn verhoogd
ronron1212
10 jaar geleden
Je baas hoeft niet jou stage te betalen. Dus zul je zelf een andere oplossing moeten bedenken om het aantal uren te kort te compenseren voor je werkgever.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Een werkgever kan niet eenzijdig de arbeidsovereenkomst aanpassen (tenzij dat met een beding in de arbeidsovereenkomst is overeengekomen maar dan gelden aanvullende regels)

Maar wat jij hebt gedaan, kan ook niet 'zomaar'. Je hebt een arbeidsovereenkomst voor 12 uur per week. Je bent daarom verplicht 12 uur per week voor de werkgever te werken. Door je stage kan dat niet meer. Je komt jouw kant van de verplichting dus niet meer na (de verplichting namelijk om 12 uur per week arbeid te verrichten voor de werkgever tegen loon. Dat volgt uit de arbeidsovereenkomst.)

De werkgever hoeft in ieder geval niet de niet-gewerkte uren te betalen (volgens de hoofdregel: geen arbeid, geen loon, want hier is sprake van eigen keuze). Over die niet-gewerkte uren bouw je ook geen vakantietoeslag op (want: geen loon) en ook geen vakantiedagen. Zou je nou de volledige stagetijd vakantie opnemen bij de werkgever dan moet hij je uiteraard blijven doorbetalen over de niet-gewerkte tijd maar waarschijnlijk is het aantal vakantiedagen niet toereikend om de hele stageperiode te 'dekken'.

Ik kan me dus wel voorstellen dat de werkgever dit eenzijdig gedaan heeft, hoewel het niet correct is. Maar wat jij wil doen (minder gaan werken dan afgesproken en toch hetzelfde aantal uren houden) is ook niet correct.

Het beste is -denk ik- om in onderling overleg een nieuwe overeenkomst op te stellen voor het werkelijke aantal uren.
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op dit moment krijg ik gewoon 9 uur uitbetaalt, dat wat ik werk. Mijn contract staat nog wel gewoon op 12 uur per week.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: