Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Tijdens je zwangerschapsverlof naar de arbo gestuurd worden? Kan dat?

Ik ben meteen na bevalling naar de arbo gestuurd en ben meerdere keren op gesprek gevraagd. Nou heb ik verlof en vind het raar dat ik uberhaupt naar de arbo moet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
812

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

het is heel normaal dat je langs de arbo moet. Zwangerschapsverlof valt onder de zietktewet en het UWV begeleidt dat.
Je hebt dan twee ARBO artsen, 1 van het UWV en 1 van het bedrijf uit. Meestal hoef je niet langs de arbo-arts van het bedrijf, maar het uwv zal je eigenlijk altijd uitnodigen.
Als je pech hebt, moet je langs twee verschillende arbo-artsen (bijv met complicaties waardoor je verlof langer duurt).
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zwangerschapsverlof valt NIET onder de ziektewet van de Uwv! Dit is echt een verlof tijdens het zwanger zijn en de uwv betaald meestal je salaris 100% uit. Mits je erg veel verdient heb je kans dat ze dat aanpassen. Het is heel normaal dat je naar de arbo moet, zij willen gewoon weten hoe het gaat en of je na je verlof gewoon weer kunt gaan werken. Even een checkje ;). Niets aan de hand verder hoor. Het komt weleens voor dat vrouwen na hun zwangerschap complicaties krijgen en nog niet aan het Werk kunnen gaan. Dan pas ga je de ziektewet in nadat verloftijd is verstreken. Standaard procedure dit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door het UWV ben ik nooit opgeroepen. Heb meegekregen dat dat pas gedaan wordt wanneer je echt langdurig ziek bent. Maar niet tijdens een zwangerschapsverlof
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet indd dat zwangerschapsverlof niet onder ziektewet valt. Daarom vond ik het ook raar dat ik al vanaf het begin moest melden. Kijk aan het eind van zwangerschapsverlof begrijp ik het natuurlijk wel, dan willen ze weten hoe je ervoor staat.
Thecis
10 jaar geleden
Mijn fout inderdaad. Het valt niet onder de ziektewet, maar het UWV begeleidt wel het traject. Daar zat mijn manko.
op de volgende site is meer te vinden: http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_krijg_een_kind/ik_krijg_een_kind_met_werkgever/ik_krijg_een_kind/index.aspx
Daar staat ook een telefoonnummer van het UWV waarmee je terecht kan met vragen. Dan weet je zeker waarom je opgeroepen bent.
0900 - 92 94 (€0,04 per minuut, met een starttarief van €0,045, plus uw gebruikelijke belkosten)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding