Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik ben een shiftwerker, als ik in de dagshift sta verandert mijn baas deze vaak met de vroege of late shift zonder mijn inspraak. kan dit ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Wijziging van de vastgestelde arbeidstijden: op andere tijden werken

Het gaat hier om de situatie waarbij de werkgever mag bepalen wanneer iemand werkt (bijvoorbeeld op maandag, donderdag en vrijdag), dat vaststelt (voor een bepaalde week) en later in die arbeidstijden verandering wil brengen (bijvoorbeeld dinsdag i.p.v. maandag).

Het vraagstuk waarbij de werkgever verandering wil brengen in arbeidstijden die hij zelf eerder heeft vastgesteld, is gecompliceerd. Dit komt doordat het belang van de werkgever en het belang van een medewerker met elkaar afgewogen moeten worden. Ook het tijdstip waarop die verandering wordt voorgesteld speelt een rol. Uitgangspunt is dat de werkgever in beginsel aan de door hem zelf vastgestelde arbeidstijden is gebonden, zeker wanneer een medewerker er duidelijk belang bij heeft om op bepaalde tijden niet te werken.

Heeft de werkgever redenen om de eerder vastgestelde werktijden te veranderen, dan zal hij om instemming van die medewerker moeten vragen. Krijgt hij deze instemming niet, dan dient de werkgever naar andere oplossingen te zoeken. Zijn er geen andere oplossingen, dan speelt de vraag of de redenen voor wijziging dusdanig zijn dat het belang van de medewerker moet wijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing