Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een bedrijfsongeval gehad, is mijn werkgever aansprakelijk voor extra kosten ?

Ik moet geopereerd worden door een bedrijfsongeval. Hierna zal ik een korte periode, ong. 2 weken, minder mobiel zijn. Volledig herstel word ingeschat op ca. 8 weken. Moet mijn werkgever eventuele extra kosten zoals extra kinderopvang en eventuele behandelingen bij een fysiotherapeut vergoeden ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dat hangt er helemaal van af. Als het ongeval is gebeurd doordat jouw werkgever zijn zorgplicht heeft geschonden dan zal het ja zijn. Als het ongeval is gebeurd doordat jij ondanks instructies daartoe bepaalde dingen juist wel of juist niet hebt gedaan mischien niet. Je kunt contact opnemen met je rechtsbijstandsverzekering (als je die hebt) of een advocatenkantoor (intake meestal gratis) om de kans op succes van aansprakelijkstelling van je werkgever te bespreken. Mocht je werkgever na onderzoek aansprakelijk worden geacht dan worden de advocaatkosten ook (grotendeels) vergoed. Aan de andere kant ziu je ook eerst in overleg met je werkgever kunnen gaan. Wellicht is deze bereid jou tegemoet te komen. Sterkte in ieder geval.

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens is het allemaal niet simpel. Fysiotherapie valt bv onder je ziektekosten verzekering dus miet. Maar als je daardoor je eigen risico opgebruikt weer wel. En zo zijn er meer dingen waar niet kort antwoord op te geven is. Draai je veel overuren of heb je een onregelmatigheidstoeslag (bewijzen) en loop je die nu twee masnden mis dan kan dat ook onder een evt. vergoeding vallen. Het is vaak een traject waar veel tijd in gaat ziyyen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook als de werkgever niet aansprakelijk is op grond van art 7:658 BW (werkgeversaansprakelijkheid), dient de werkgever de extra kosten WEL te vergoeden (behoudens bij opzet of bij aan opzet grenzende ernstige roekeloosheid)

Dit is geregeld in art 7:611 BW (Goed werkgeverschap, Zorgplicht werkgever)

Kortom: behoudens opzet betaalt de werkgever altijd de bijkomende kosten voorzover deze niet elders verzekerd zijn. Dit omvat o.a aanpassingen woning, aanpassingen auto (of meerkosten tijdelijk ander vervoer), kinderopvang, gezinshulp en medische kosten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing