Kan ik als beginnende Verzorgende IG iets meer ontspannen werken in de thuiszorg?
Ik ben net klaar met de opleiding Verzorgende IG en heb een baan gekregen in een verpleeghuis. De werkdruk is daar echter zo hoog dat ik de hele dag moet vliegen. Ik sta met 1 a 2 personen op 10 zwaar dementen waarvoor je alles moet doen... Daarnaast is er een hoge instellingsdruk met allerlei controlelijstjes en gebrekkige/overbodige administraties. Ik leer daar wel veel, maar sta elke dag onder enorme druk. Ik zie ook zeer ervaren verzorgenden 'vliegen' en overbelast zijn. Zou ik in de thuiszorg misschien iets beter mijn tijd kunnen indelen en daardoor iets normaler/ontspannen kunnen werken? Ik vind het niet erg om elke dag een uurtje langer door te gaan als ik dan iets meer tijd aan een zorgvrager kan geven...
wat bedoel je met gebrekkige/overbodige administraties hoe kan je dat bepalen?
Bijv. dubbele dossiers (digitaal en papier). In plaats van 1 goed digitaal dossier van waaruit alles wordt gestuurd, zijn er veel losse lijstjes => vochtlijst, medicatielijst, insuline toedieningslijst, bijvoedingslijst (flesjes), looplijst, risicolijst, papieren roosters etc. Lijkt een beetje op een kantooromgeving van 20 jaar geleden...
Klinkt niet zo innovatief... Dat zou toch veel eenvoudiger kunnen met bijv. een tablet?, of met een slim ding dat een pakjesbedrijf, restaurant of broodjeszaak al gebruikt.
Ik schrijf 20 x per dag de datum van vandaag op, de naam van een bewoner, het tijdstip waarop ik iets meet... Net als de kantoorklerken uit Jiskefet 8-) Mijn collega's lopen toch al met een smartphone rond voor domoticasignalen (bewegingsscanners, persoonsalarmering etc.)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.