Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik als beginnende Verzorgende IG iets meer ontspannen werken in de thuiszorg?

Ik ben net klaar met de opleiding Verzorgende IG en heb een baan gekregen in een verpleeghuis. De werkdruk is daar echter zo hoog dat ik de hele dag moet vliegen. Ik sta met 1 a 2 personen op 10 zwaar dementen waarvoor je alles moet doen... Daarnaast is er een hoge instellingsdruk met allerlei controlelijstjes en gebrekkige/overbodige administraties. Ik leer daar wel veel, maar sta elke dag onder enorme druk. Ik zie ook zeer ervaren verzorgenden 'vliegen' en overbelast zijn. Zou ik in de thuiszorg misschien iets beter mijn tijd kunnen indelen en daardoor iets normaler/ontspannen kunnen werken? Ik vind het niet erg om elke dag een uurtje langer door te gaan als ik dan iets meer tijd aan een zorgvrager kan geven...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De thuiszorg staat heel erg onder druk. Er zijn bij meerdere thuiszorgorganisaties al veel mensen ontslagen. Bij veel cliënten is het aantal uren verminderd (in elk geval in de plaats waar ik woon maar ik meen dat dat in meer gebieden het geval is). Dat betekent dat je meer cliënten moet hebben om aan hetzelfde aantal uren te komen maar ook dat je meer moet reizen. Je zult dus bij de thuiszorg waarschijnlijk ook veel moeten rennen en vliegen. Tijd voor een praatje is er ook steeds minder, al kan je tijdens het werken natuurlijk ook een gesprek voeren. Ik denk ook dat de kans dat je bij de reguliere thuiszorg nog werk vindt heel klein is omdat men zal proberen het eigen personeel zoveel mogelijk in te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aangezien de werkdruk in de zorg mede gerelateerd is aan het budget wat door de hogere instanties aan de zorg word toegekend is het zeer onwaarschijnlijk dat de werkdruk in een deel van de zorg (thuiszorg) substantieel lager is dan in een ander deel van de zorg (Daar waar je nu werkt) ,Daar komt nog bij dat je nu je werk kunt doen op een vaste werkplek en bij de thuiszorg je naar de clienten toe moet (dat heeft zowel voor als ook nadelen, je kunt meer werktijd besteden aan je clienten, bij het reizen kun je tussen de werkzaamheden door iets ontspannen maar je hebt wel de tijdsdruk om op tijd bij de volgende client te zijn.) Als de werkdruk naar jou mening te hoog is door bijvoorbeeld het onnodig veel voeren van allerlei verschillende lijsten en de daarmee verloren gegean tijd kun je in plaats van het bijltje erbij neer te gooien en een andere minder belastende baan te zoeken ook proberen om eerst het systeem waar jullie mee werken zo te verbeteren dat de administratieve druk vermindert. Dat zal niet eenvoudig zijn en ook wat tijd kosten op de termijn echter iedereeen ten goede kunnen komen doordat de werkdruk vermindert voor alle medewerkers ,de zorg verbetert voor alle clienten, je carierrekansen vergroot voor jezelf omdat je laat zien dat je met hart voor de zorg aan je werk bent en je nieuwe ideen en mogelijkheden ziet.
Je bent nog jong en het heeft geen zin om je te overwerken of nu al te zeggen het is te zwaar voor me en ik hou ermee op, je ziet waar het beter kan en daar liggen je kansen, overtuig de organisatie (dat vergt meestal een lange adem omdat de managers vastgeroeste patronen hebben en de beste ideeën alleen van hun zelf kunnen komen)van verbeteringen door met je collega's over de door jou voorgestelde verbeteringen te discussieren,leg dan een uitgewerkt plan voor aan je afdelingshoofd en werk je zo naar boven, op managment niveau aangekomen heb je de kans dat er uiteindellijk verbeteringen doorgevoerd kunnen worden .
Mensen zoals jij met nieuwe ideen en elan zijn de toekomst voor de zorg van morgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing