Mag een werkgever zonder overleg met de werknemer 'onbetaald verlof' in mindering brengen op zijn loon?
Vanwege af en toe ziek melden heeft de werkgever van mijn broer begin september gezegd teleurgesteld te zijn en niet op hem te kunnen rekenen. Hij kreeg daarom te horen van zijn werkgever, na één dag te hebben gewerkt in september, dat hij niet meer op het werk hoefde te komen. Mijn broer heeft toen (telefonisch) aangegeven wel bereid te zijn om de laatste maand van zijn contract af te maken, maar de baas weigerde dit. Het contract van mijn broer liep tot en met september 2013, en zou niet verlengd worden. Dit staat in de brief die hij ontvangen heeft van de werkgever.
Op zijn loonstrookje over september staat dat hij recht heeft op 0,99 eurocent, en dat er zo'n 1700 euro aan het loon in mindering gebracht was in de vorm van 'korting onbetaald verlof'. Ook zou hij twaalf dagen vakantieverlof hebben opgenomen, terwijl hij juist nog recht zou moeten hebben op uitbetaling van acht dagen vakantieverlof. Deze dingen hebben zonder enig overleg met mijn broer plaatsgevonden. Wat er is gebeurd lijkt me een verkapt ontslag, en geeft me het gevoel dat de werkgever zich hier niet aan de wet houdt.
Mijn vraag: wie staat hier in zijn recht? Op wie rust hier de bewijslast, als mijn broer in zijn recht staat, en wat is dan met name van belang om aan te tonen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.