Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mag een werkgever je verplichten 7 uur aan een stuk te werken?

op mijn werk moet ik regelmatig opstarten, vaak begin ik dan al tussen 7 uur en kwart over 7. en begin gelijk als ik binnen kom terwijl ik pas kan in klokken als de maneger de computer heeft opgestart. het kom ook regelmatig voor dat ik voor 9 uur al met pauze moet. mijn pauze is een half uur. maar als ik tot 4 uur moet werken betekend dit dat ik soms 7uur aan een stuk door moet werken. mag dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als je meer dan 5, 5 uur per dienst werkt moet het werk onderbroken worden door een pauze van 1/2 uur die ook verdeeld kan worden in 2x een kwartier. Zo zegt de Arbeidstijdenwet het in mijn eigen woorden.

In die wet zie ik echter geen voorschrift om die pauze op de helft van de werkdag te plaatsen, er staat niets in over het onderbrekingsmoment of over het gelijkmatig verdelen van een pauze over de werkdag.
Mijn conclusie: wat je werkgever doet is niet verboden - je krijgt immers de pauze waarmee het werk wordt onderbroken - maar het gaan in tegen het 'gezond verstand' waarmee je zo'n regel moet lezen. Ga in overleg met je werkgever om die pauze op een ander tijdstip te krijgen omdat hij zo niet veel nut heeft.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Onder normale omstandigheden mag iemand niet langer dan 5 uur achter werken, en dan moet er een pauze van tenminste een half uur zijn. Maar het kan zijn dat in jouw CAO andere regels staan, want het is misschien ergens noodzakelijk om.
Amadea
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing