Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt je financieel adviseur (switch)?

Ik heb enige jaren werkervaring in de bedrijfseconomische hoek: beleidsadviezen opstellen, financial control en processen. Maar ik mis het contact met de klant en wil eigenlijk de financiële dienstverlening in. Ik ben al bezig met Wft basis, maar heb geen geld voor meer cursussen.

Hoe kan ik zo snel mogelijk de stap maken naar de financiële dienstverlening? Welke cursussen MOET ik per sé hebben voordat ik iemand ook maar overweegt me aan te nemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
904

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zie onder, en de schematische afbeelding in de bijlage. Waarin wil je adviseren? Zonder een aantal diploma's kun je in elk geval niet beginnen. Bijv: Hypotheekadviseur: Basis, Hypothecair krediet+beleggen, Leven. Schadeadviseur: Basis, Schade, evt Leven

1)Per 1 januari 2014 gaan de nieuwe WFT diploma’s gelden. De “oude” bestaande diploma’s (zoals bijvoorbeeld het Assurantie B diploma) komen te vervallen en dienen te worden omgeruild voor de nieuwe diploma’s. Voor dit omruilen heeft de adviseur 15 maanden de tijd. Om de nieuwe diploma’s te verkrijgen dient een examen te worden afgelegd.
2)Nadat men met goed gevolg examen heeft gedaan en het nieuwe diploma heeft ontvangen gaat vanaf DAT moment de PE periode lopen van 18 maanden. Dit betekent dus dat voor iedere adviseur individueel een andere PE periode geldt (niet meer een vaste periode zoals bijvoorbeeld van 01-07-2011 tot 31-12-2012) namelijk vanaf het behalen van het nieuwe diploma tot 18 maanden verder. Ook dit dient te gebeuren middels een examen/toets bij een exameninstituut. Omdat er sprake is van 1 databank met vragen kan een exameninstituut dus vanaf 2014 zich niet meer onderscheiden in soort vraagstelling (ieder instituut put uit dezelfde databank) maar op andere wijze zoals op locatie, prijs etc. Het volgen en behalen van de PE wordt in een register bijgehouden.
3)Daarnaast dient de adviseur Permanent Actueel te blijven. De toets-termen staan vast maar de wijze waarop men actueel wil blijven is open. Dat kan via een abonnement maar ook via het bijwonen van bijeenkomsten met afgifte van een certificaat. Op 31 juli en 31 december zijn de peildata voor het hebben voldaan aan de eisen om de toets-termen tot zich te hebben genomen.
4)Het nieuwe diploma Wft Vermogen bestaat uit Beleggen en Leven. Beleggen hebben erkend hypotheekadviseurs (SEH) in dat diploma zitten maar niet het diploma Leven. Omdat de SEH in 2014 eist dat men de PE Basis, HK en Vermogen moet doen om erkend te blijven hebben de hypotheekadviseurs zonder Leven diploma ( dat kan zijn assurantie B, assurantie A of Wft Leven) een probleem. Om DIE reden stimuleert de SEH om hypotheekadviseurs DIT jaar nog het diploma Wft Leven te halen. Bij slagen geldt dit diploma dan als PE punten voor 2013 en hoeft men dus niet het programma PE SEH 2013 te volgen. Indien men dus wel een van de eerder genoemde diploma’s met een leven element heeft dan hoeft men geen diploma Wft Leven meer te halen MAAR wel de PE SEH 2013 volgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding