Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag mijn werkgever veranderen van cao en uitbetaling van lonen?

Sinds begin februari werk ik voor een isolatiebedrijf. Deze zat in de cao voor kleinmetaal. Nu hoor ik vandaag per toeval dat ze zijn geswitched naar de bouw cao en dus de lonen niet meer per maand betalen maar per 4 weken. Mag dit allebei zomaar zonder overleg met de werknemers?Waar moet ik bovendien nog meer op letten nu ze dit veranderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Het is zeker handig als de werkgever de werknemers informeert als ze onder een andere CAO gaan vallen. Want bij een andere CAO horen andere rechten en plichten, voor werkgever en werknemer. Het is echter niet zo, dat instemming van de werknemers nodig is om onder een bepaalde CAO te worden ingedeeld.

Om het moeilijker te maken:
Als de werkgever de loonaangifte invult, moet hij de zog. CAO-code invullen. Die CAO-code is te vinden via de Belastingdienst. Die code aan welke CAO van toepassing is het op het dienstverband. Maar in sommige bedrijven valt niet elke werknemer onder dezelfde cao. Dat ligt maar net aan het werk dat de werknemer doet. Het is dus ook mogelijk dat verschillende werknemers binnen een bedrijf binnen een andere CAO vallen. In de meeste bedrijven is dit uiteraard niet het geval. Maar het kan wel als de onderneming werkt in verschillende bedrijfstakken warvoor andere CAO's gelden.

Waar je op moet letten? Via werkgever/internet/vakbond zou je de meest recente versie van de CAO kunnen opvragen waar je nu onder valt. Een CAO die algemeen verbind is verklaard moet in ieder geval worden nageleefd door alle bedrijven die eronder vallen. Verschillen kunnen bijv. zitten in de indeling van je functie, het daarbi horende salarisverloop in de loop der jaren, de regeling/vergoeding van overwerk, vakantiedagen, percentage vakantietoeslag en nog zeer veel andere zaken.

Toegevoegd na 53 seconden:
Die code aan welke CAO van toepassing is het op het dienstverband.= die code geeft aan welke CAO van toepassing is op het dienstverband.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat het salaris betreft, is er vaak een regeling die neerkomt op het volgende. (Kijk maar in de CAO of erover wordt geschreven, als dit op jou van toepassing is.) Als je nu een hoger salaris zou hebben dan waarop je volgens de nieuwe CAO recht hebt, dan wordt het verschil tussen 'nieuw' en 'oud' salaris uitbetaald in de vorm van een persoonlijke toeslag. Daar ondervind je dan geen hinder van. Maar een nieuwe CAO kan wel betekenen, dat je eerder aan de 'top' zit dan in de oude situatie. Voor vragen kun je ook altijd de afdeling personeelszaken raadplegen (die tegenwoordig vaak HR schijnt te moeten heten) of je vakorganisatie, als je daar lid van bent.

Bedenk verder, dat een aantal CAO's minimumregelingen bevatten. Als dit zo is, dan mag de werkgever 'meer' doen voor zijn werknemers. Maar ook dit moet uit de CAO blijken.
Computoon
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing