Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het nog nodig om je burgerlijke stand op je cv te plaatsen?

Dus of je wel of niet gehuwd bent, is dit tegenwoordig nog relevant?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Tja, is het nodig of niet. Natuurlijk is het belangrijkste voor een werkgever welke werkervaring je hebt en welke opleidingen je gevolgd hebt. Om een totaal beeld te krijgen staat er op een cv vaak meer dan dit. Je kunt dan denken aan nevenwerkzaamheden, hobbies, maar ook burgerlijke staat. Je bent zelf vrij om te bepalen hoeveel je er op zet. Ik lees in eerdere antwoorden dat een huwelijk tegenwoordig voor mensen een wegwerpartikel is, maar voor mij is het wel belangrijk. Op mijn cv staat dus wel dat ik getrouwd ben, ook dat ik kinderen heb en welke nevenwerkzaamheden ik heb en welke hobbies ik beoefen.

Je kunt strikt genomen stellen dat dit privé informatie is en je bent zeker niet verplicht dit te vermelden, maar het helpt werkgevers wel om een completer beeld van jou als persoon te krijgen. Bij het werven van personeel wordt zoals gezegd eerst gekeken naar je kennis en ervaring. Als het tot een gesprek komt dan is het minstens zo belangrijk dat er een klik is, dat degene met wie je een gesprek heeft een idee krijgt wie je bent als persoon. Het delen van (beperkte) persoonlijke informatie helpt daarbij. Een cv dat zich beperkt tot alleen de zakelijke feiten zal niet uitnodigen tot een open gesprek.

Als je je zelf niet prettig voelt bij het opnemen van je burgerlijke staat? Niet doen. Heb je er geen problemen mee dan kan het ook weinig kwaad. Het is je persoonlijke afweging of je dit wil of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat is nog steeds relevant en als je aangenomen wordt moet je dat ook vermelden.
12 jaar geleden
Nee dat is niet meer relevant, mensen zijn single, wonen samen, gaan trouwen, gaan weer scheiden en zijn weer single binnen 5 jaar zowat.

"Vroeger was het gangbaar dat je ook een kopje 'burgerlijke staat' opnam en nog steeds zijn er sollicitanten die vermelden of ze al dan niet getrouwd of samenwonend zijn. Dit is achterhaald, want deze privé-informatie is niet van belang voor het uitoefenen van je werk. Ook je nationaliteit hoef je tegenwoordig niet meer te vermelden."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, burgelijkestaat is niet relevant. CV geeft aan welke kwaliteiten en competenties je hebt.
Daarbij hoef je in een sollicitatiegesprek hier geen antwoord op te geven. Het een vraag die betrekking heeft op je privé situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat is niet meer relevant.
Je werkgever heeft daar toch niets aan.
Ook dingen zoals je bsn nummer hoef je niet te vermelden.
Dat komt wel indien dat nodig is.

Opzich hoef je alleen maar te weten hoe je heet (voor en achternaam)
Je adres, en plaatsnaam
telefoonnummer
gebdatum en gebplaats
email

en dan je opleidingen

en dan je werkervaring

En je persoonlijke eigenschappen

Althans zo ziet mijn cv er een beetje uit...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing