Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een werkgever in een CAO vastleggen dat een bevallingsdag en een dag van aangifte onder eigen tijd valt?

Mijn partner geeft aan dat er in zijn cao staat dat hij niet doorbetaald krijgt wanneer ik moet bevallen. Terwijl ik op internet lees dat het wettelijk vastgelegd is dat een man op zijn minst recht heeft op 2 doorbetaalde dagen die niet onder vakantiedagen zou vallen. Nu weet ik niet of dat de cao voorwaarde van zijn bedrijf geldig is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een vader heeft 2 dagen verlof na de geboorte van zijn kind, de dag van geboorte en het aangeven bij de burgelijke stand, valt hier niet onder, dat valt onder het zgn. calamiteiten verlof, een werkgever mag zelf bepalen of en hoe de werknemer dit betaald krijgt, hij mag ook voor die dagen, vakantiedagen laten inleveren, de baas van je partner staat dus in zijn recht, al zullen de meeste bazen dit anders oplossen.
www.penoactueel.nl/arbeidsvoorwaarden/.../kraamverlof-519.html

Toegevoegd na 3 minuten:
je partner kan er wel voor kiezen zijn 2 verlofdagen voor het vader worden, te gebruiken op de dag van bevallen en de dag van aangifte doen, maar dan hebben jullie geen tijd, of in ieder geval weinig tijd, om samen van het kindje te genieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wettelijk gezien heeft je partner recht op twee dagen kraamverlof, welke doorbetaald dienen te worden. Hoe deze dagen betaald en/of verrekend worden is afhankelijk van de CAO, wel is het zo, dat het alleen verrekend mag worden met bovenwettelijke vakantiedagen, dus nooit met wettelijke dagen! Geniet van jullie kindje!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De cao wordt niet door zijn werkgever gemaakt maar door een branche organisatie. Dus als hij gewoon op internet even zijn cao op zoek kan hij dat gewoon nalezen. De werkgever bepaald de cao niet.
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing