Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

na 1,5 maand horeca ontslag nemen?

Ik kwam zonder ervaring binnen, mijn werkgever heeft dus vrij intensief in mij geīnvesteerd om mij het werk te leren de eerste maand. Collega's zijn super aardig maar ik kan geen vrij krijgen voor persoonlijke afspraken. Ik werk maar part-time dus vraag ik mij af is het redelijk om nu al ontslag te nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (8)

Als je parttime werkt hou je toch genoeg tijd over om persoonlijke afspraken op vrije uren te maken? Je moet hartstikke blij zijn dat je in deze economisch zeer slechte tijd een baan gekregen hebt. Het zou heel onverstandig zijn om die om vermelde reden op te zeggen. Dat is ook een slechte binnenkomer in een eventuele andere werkkring.
Amadea
12 jaar geleden
Persoonlijk zou ik het onredelijk vinden om na 1,5 maand ontslag te nemen om deze reden. Als ik ergens 1,5 maand werk kan ik ook niet zomaar vrij krijgen voor persoonlijke afspraken. Als ik ergens 5 jaar werk ligt dat heel anders.

Omdat je parttime werkt moet het ook wel mogelijk zijn om in de tijd dat je niet werkt afspraken te maken.

Je bent wettelijk niet verplicht om er te blijven werken. Als het jou of de werkgever niet bevalt kan je natuurlijk besluiten om te stoppen.

Ik weet ook niet waarom je daar werkt. Is dat bijvoorbeeld na school en doe je dit als bijbaan, dan is het de vraag of je wel erg kieskeurig moet zijn. Je doet hiermee goede ervaring op en kan eventueel later ook makkelijker ergens anders in de horeca aan de slag. Maar het staat niet goed als dan blijkt dat je het 1,5 maand hebt volgehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het werkgever heeft tijd in je geïnvesteerd en bij een investering kun je verlies hebben of winst. Dus stoppen na 1,5 maand moet gewoon kunnen. Iedereen moet zijn voordelen hebben.

Echter is er wel een punt die ik niet netjes vind. Ik neem namelijk aan dat je van tevoren je werktijden wist. Ook werk je niet fulltime en kun je juist hierdoor makkelijker plannen.

Het kan dus wel, maar gezien je beredenering niet netjes als oplossing.
12 jaar geleden
ik zou het niet verstandig vinden dus er nog goed over nadenken. Want als je ontslag neemt heb je volgens mij geen recht op een uitkering. Ik zou eerst op zoek gaan naar een andere baan en dan deze baan opzeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien alle antwoorden en reacties:
is het antwoord op de vraag:
is het redelijk om nu al ontslag te nemen?
vrij simpel te antwoorden:

Dit heeft niets met redelijk te maken.
Je kunt altijd ontslag nemen.
Als je een contract hebt waarin een opzegtermijn staat
dan hou jij je aan je opzegtermijn en neemt
gewoon ontslag wanneer je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal heb je eerst een broeftijd van 2 maanden. in deze proeftijd kunnenn bijde partijen een ontslag indienen zonder opgaaf van rede. ander heb je een uitwerktijd waar je je aan moet houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na 1,5 maand stoppen is erg vroeg. Als ik jou was zou ik gewoon met je baas bespreken omdat je niet in een bepaalde fijne werksfeer zit. Wellicht kan hij dat ook vinden (ik denk dat jij je daardoor ook onzeker bij voelt omdat je bang bent dat je je baas niet tevreden stelt). Daar kom je alleen achter door met hem/haar te bespreken wat de mogelijke oplossing zijn. Stoppen zonder eerst te praten heeft vrij weinig nut en ook niet leerzaam (er is geen sprake van verbetering voor je volgende bijbaantjes).
Ik denk dat wanneer ik een bedrijf heb, dat ik het belangrijk vind dat er een fijne werksfeer is en dat mijn werknemers op hun gemak zullen voelen op de werkvloer. Als je ontslagen wordt, zie het niet als iets negatiefs. Maar zie het als iets wat je van hebt geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar een bijbaantje en als jij in een band wilt spelen is het daar nu de tijd voor. Straks werk je en heb je er misschien geen tijd meer voor.

Als er aan jou toegezegd is dat ze flexibel zijn, moeten ze dat ook naleven. Als ze niet zo flexibel zijn als ze beweren, ga dan gewoon weg. Zij beloven jou dingen die ze niet waar maken, dan zou ik er geen enkele moeite mee hebben om op te stappen.

Een ander baantje vinden als scholier of student is niet eens zo heel erg lastig als je niet al te kieskeurig bent, dus je hoeft ook niet bang te zijn dat je té lang zonder baan zit.

Als jij daar met tegenzin staat heeft het ook geen zin natuurlijk, dan kan je beter de eer aan jezelf houden en zelf opstappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing