Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoi , ik ben 17 en zit nu op stage en heb de opmerking gekregen dat ik weinig vragen stel en mij niet openstel. ik ben verlegen. Hebben jullie tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Het is vrij simpel. Je moet wat meer vragen stellen. En soms wat over jezelf vertellen. Bijvoorbeeld over het ontbijt dat je hebt gehad. Of over films waar je graag naar kijkt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer het stellen van vragen te zien als een van de verplichte werkzaamheden van je stage, dus als één van de opdrachten. Dan realiseer je je steeds, dat, als je dit niet doet, je je werk moet verbeteren.

Toegevoegd na 13 uur:
Stel voor jezelf een doel per dag, bijvoorbeeld: "Vandaag stel ik vier (belangrijke) vragen."

Als het nu gebeurt, dat deze opdracht al om bijvoorbeeld 11:00 uur "af" is, dan kan je zelfs je "werk" van morgen vandáág gaan doen, en dus méér vragen stellen dan vier!

Maak jezelf verder niet te veel zorgen over deze opmerking, maar probeer van het vragen stellen iets te maken dat automatisch gaat: alle begin is moeilijk!
Antoni
12 jaar geleden
mogelijk ben je door je verlegenheid teveel bezig met jezelf en hoe je overkomt?
vragen stellen is niet dom, integendeel.
als ik een stagiair heb die veel vraagt, vind ik dat erg prettig, want het toont wezenlijke interesse in de aangeboden stof.
bedenk dat je daar bent om te leren, niemand zal gek opkijken van je vragen.
12 jaar geleden
Ga nog eens het gesprek aan met je stagebegeleider, vertel dat je verlegen bent en dat dat de reden is maar dat je vanaf nu probeert dat te veranderen.

Bedenk bij alles wat je ziet en doet of je volledig begrijpt waarom je dat doet en waarvoor je dat doet. Wat zijn de stappen ervoor en wat zijn de stappen erna. Als je dat niet helemaal weet kun je dat vragen.

Openstellen is iets anders, voor zover ik weet kun je je openstellen voor een relatie. Ik snap niet zo goed wat ze hiermee bedoelen dus VRAAG dat (twee vliegen in 1 klap). Onthoud ook: als mensen je kritiek geven is dat niet slecht maar vraag altijd of ze voorbeelden willen geven zodat je het makkelijker kunt verbeteren. Daarna is het wel ongemakkelijk om het opeens anders te doen maar daar kun je ook samen om lachen (jaja ik ga goed om met je kritiek!).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet denken: Als iemand een vraag stelt ( niet jij ) Hoe kijk jij dan tegen diegene op. waarschijnlijk gewoon normaal, niets specifieks. Zo kijken de andere ook tegen jou aan ! Je hoeft nergens bang voor te zijn !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goeie oplossing daarvoor is humor. Probeer niet te serieus te zijn. Maak es een grappige opmerking. Daardoor wordt jij voor andere mensen ook toegankelijker. Er zijn veel boeken met tips en trucs daarvoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er bijvoorbeeld proberen achter te komen hoe de organisatie waar je stage loopt in elkaar zit. Hierdoor toon je ook interesse in het werk, leer je en kun je oefenen in het contact met anderen.

Als je stage loopt in de stad of ergens vlakbij een broodjeszaak kun je bijvoorbeeld ook tijdens de lunch met een twee of drie collega's gaan lunchen waardoor je ze al mee maakt in een ontspannen sfeer.

Het belangrijkste is, verlegen zijn is niet erg. Dat is wie jij bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing