Een vriend is uitzichtloos langdurig werkloos. Wat kan ik hem adviseren?
Een goede kennis van me, zit alweer een tijdje thuis en zit behoorlijk in de put, omdat hij ten einde raad is. Hij is elf jaar geleden afgestudeerd, maar kon geen werk vinden daarin en is toen (via een paar uitzendbaantjes) in de logistieke sector beland. Daar heeft hij 5 jaar gewerkt, maar is toen ontslagen. De bedrijfscultuur was veranderd (projectmatig werken, lean thinking). En sinds 2009 heeft hij nog enkele baantjes gehad, maar is telkens ontslagen, omdat hij niet tegen kritiek kon en negatieve invloed had op de sfeer. Hij legt de schuld van zijn problemen bij het huidige (keiharde) werkklimaat, waar alles draait om targets, procedures, netwerken en kantoorpolitiek, en niet meer om hard werken, kritisch zijn en het hebben van goede ideeen.
Nu zit hij dus thuis. Hij ziet eigenlijk werken in loondienst niet meer zitten, want de laatste 4-5 keer is hij ontslagen. Hij zegt dat hij met zijn CV geen enkele kans meer maakt op werk en dat hij in elke soll.procedure bij voorbaat op achterstand staat en dat hij toch geen baan kan vasthouden (hij weet ook niet hoe). Een eigen bedrijf ziet hij ook niet zitten, want hij weet niet wat hij zou kunnen doen wat hij èn leuk vind èn waar mensen voor willen betalen. Het lijkt idd ook wel alsof alles er al is. En werk als vuilnisman of post.nl, zonder dat hij een toekomstplan heeft, ziet hij als straf 'omdat hij heeft gefaald in de arbeidsmarkt'. Hij zegt ook vaak: Zou jij dat dan doen zonder enig uitzicht op een betere toekomst?
Toegevoegd na 1 uur:
.
Daar moet hij zich maar bij neerleggen
Net als iedereen
Het gros van de mensen zit ook veel liever thuis
Of wil eigelijk iets doen wat ze wel leuk vinden
Tis nu eenmaal niet anders
Mss omscholen?
Zo wordt je wel depri
* Hij kan niet tegen een moderne bedrijfscultuur.
* Hij kan niet tegen kritiek.
* Hij heeft een negatieve invloed op de werksfeer.
* Hij legt de schuld bij anderen. Wat je hem kan adviseren is: Kom uit je slachtofferrol en ga aan jezelf werken.
Klinkt gewoon een beetje als een strontverwend jongetje dat ineens op eigen been moet staan, maar 'ze zijn allemaal gemeen tegen mij'" en "ik vind niks leuk".
Tja.........in zulke gevallen zouden ze eigenlijk de uitkeringskraan moeten dichtdraaien ; voor zulke mensen is dat geld nadrukkelijk niet bedoeld. Neem maar een krantenwijk, of ga vakkenvullen. Niks mis met eerlijk geld verdienen ; zitten en je handje ophouden zou pas je eer te na moeten zijn.
De kans dat hij daar iets mee doet echter, lijkt me gering zolang hij financieel ondersteunt wordt en werken (aan zichzelf of voor de kost) geen bittere noodzaak is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.