Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat gebeurt er als de organisatie waarvoor je werkt je vrijwilligersvergoeding met terugwerkende kracht uitbetaalt?

Het is dan méér dan 150,-, omdat de stichting het telkens niet voor elkaar kreeg dit op tijd uit te betalen.
Ik weet dus al dat het niet mag, maar wat is het gevolg? Moet je het zelf opgeven aan de belasting?
Het geld wordt teruggestort, dus het is feitelijk geen probleem, maar ik vroeg me af wat officieel de gevolgen zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Van de site van de Belastingdienst:

"Van een vrijwilligersvergoeding is sprake als iemand vergoedingen of verstrekkingen krijgt met een gezamenlijke waarde van maximaal € 150 per maand en maximaal € 1.500 per kalenderjaar."

Mijn conclusie: het gaat om het jaar waarin het bedrag wordt ontvangen, in dat jaar telt het mee. Vergelijk het met het vakantiegeld van iemand die in loondienst is: stel je komt in juni bij een bedrijf in dienst. In mei van het daaropvolgende jaar krijg je vakantiegeld. Dan telt het in dát jaar mee als loon, ook al had het voor 7 maanden betrekking op het voorafgaande jaar, maar toen had je het nog niet ontvangen.

Verder van de site van de Belastingdienst
"Maar betaalt u iemand meer dan € 4,50 of € 2,50 per uur en vindt u dat deze persoon als vrijwilliger is aan te merken, dan moet u aannemelijk maken dat deze hogere vergoeding geen marktconforme beloning is. U kunt uw situatie aan ons voorleggen."

Het lijkt me in deze situatie van groot belang dat de organisatie de ontstane situatie voorlegt aan de Belastingdienst en jullie informeert wat te doen. Want strikt genomen, moet je nu het volledige bedrag dat je dit jaar hebt uitbetaald gekregen (vergoeding 2012 en 'inhaaluitbetaling' voorgaand(e) ja(a)r(en) opgeven als 'andere inkomsten uit arbeid' omdat het (door de gegeven omstandigheden) niet meer aan de criteria voor de vrijwilligersvergoeding voldoet.

De organisatie had er m.i. verstandiger aan gedaan om het bedrag niet met terugwerkende kracht uit te betalen.
Computoon
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als ze bij de betaling netjes aangeven voor welke maand de betaling is en dat klopt ook met de vrijwilligersovereenkomst dan is er niets aan de hand.
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing