Een vriend van mij wordt gepest op zijn werk. Zijn baas gelooft niet dat er sprake is van pesten. Wat kan mijn vriend doen? Zie uitleg.
Zijn directe collega's schuiven hem de rotklusjes toe als hij niet bij een vergadering kan zijn, waarvoor hij netjes afmeldt en, volgens zijn baas, legitieme redenen heeft. Bijna elke week worden er onjuistheden over hem gezegd, waarmee hij door andere collega's wordt geconfronteerd. Hij krijgt de schuld van dingen die mis gaan, anderen nemen hun verantwoordelijkheid in.
Mijn vriend heeft al geprobeerd te praten met de betreffende collega's, zonder succes.
Hij heeft ook gesproken met zijn leidinggevende, die niet één van de pesters is. Die man heeft mijn vriend naar een coach gestuurd. Maar die coach is er om werknemers met moeilijke situaties te leren omgaan. Daarmee houdt het pesten niet op. Ook dit heeft hij met zijn leidinggevende besproken, maar die gelooft niet dat er geen sprake is van structureel pesten. Daarom vindt die leidinggevende dat hij de collega's er niet op kan aanspreken. Er is dus geen gesprek geweest tussen hen.
Twee collega's zijn weggegaan bij deze afdeling, omdat zij ook gepest werden. Officieel is 'pesten' nooit als reden opgegeven.
Wat kan mijn vriend nu nog doen? Zijn werk op zich vindt hij leuk, dus hij wil geen andere baan zoeken. Principieel heeft hij ook zoiets van: waarom moet ik verkassen, als de anderen de oorzaak zijn.
Hij is lid van een vakbond, maar die wil hij pas inschakelen als hij er echt niet uitkomt binnen zijn werk.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.