Zijn er wettelijk vastgestelde regels over het ontvangen van fooien?
Is het normaal dat de door jou ontvangen fooi in de pot gaat en je er niks meer van terug ziet? Klanten willen mij regelmatig een fooi geven, mijn baas heeft een pot staan en daar stop ik het altijd in, het was namelijk niet de bedoeling dat ik dit zelf zou houden. Nu is het vaak het geval dat er bijvoorbeeld aan het eind van het jaar iets mee gedaan wordt (uitstapje, cursus, of het wordt uitgekeerd) maar dit is nooit gebeurd. De fooien kunnen maandelijks best oplopen tot een aardig bedrag, eerlijk gezegd kan ik dit best gebruiken. Ook is de klant tevreden over mij en wil mij een extraatje geven, dat extraatje komt dan uiteindelijk bij mijn baas terecht, die in principe niks met mijn klanten heeft en hun ook niet geholpen heeft. Wat er met de fooien gedaan wordt weet ik dus niet. Heb ik niet recht op mijn eigen fooien, of in ieder geval de fooienpot delen door 2 (mijn baas en ik, verder geen personeel)?
Het is natuurlijk heel flauw dat deze pot volgens je baas bedoeld is voor uitstapjes en dat er dan vervolgens niks mee gedaan word.
Nu heeft het alle schijn dat hij het in zijn eigen zak steekt.
Ik heb wel eens ergens gewerkt waar het niet mocht houden maar dat stond ook in een bijlage van het contrakt
Heel zeker weet ik het niet
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.