Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een boetebeding (terug betalen w&b fee) rechtsgeldig in een arbeidsovereenkomst?

In mijn arbeidsovereenkomst is een boetebeding opgenomen; wanneer ik ontslag neem moet ik de w&b fee terug betalen. Is dit rechtsgeldig? Ik heb het contract getekend en ben nu een aantal maanden in dienst maar deze baan bevalt helemaal niet :( ik wil dus graag weten of dit wel rechtsgeldig is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ik denk dat wil kan. Een boetebeding kan worden ingeroepen als je de primaire verplichting niet nakomt. Dast is wat hier aan de orde is. Als het bedrag onbillijk hoog is, kan de rechter het bedrag eventueel matigen. Zie artikelen 91-94 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt voornamelijk af van het type arbeidsovereenkomst.

Als er sprake is van een arbeidsovereenkomst van bepaalde tijd, dan hoeft er geen opzegmogelijkheid te zijn. Het staat de werkgever vrij om deze mogelijkheid wel aan te bieden onder zijn eigen voorwaarden. De werkgever kan die optie dus met een boeteclausule aanbieden.

De voorwaarde is dat vooraf duidelijk beschreven moest worden hoe hoog deze boete zou zijn. (Artikel 650 uit deel 7 van het burgerlijk wetboek).

De hoogte van de boete is wel beperkt. Deze mag niet hoger zijn dan een vergelijkende schadevergoeding. Dat is niet de kosten van de werving en selectie, maar de schade die ontstaat door het niet uitdienen van een arbeidsovereenkomst. De hoogte van die schade wordt in de rechtspraak bepaalt door de resterende loonuitkeringen. Moet je dus nog een half jaar blijven werken, dan mag de hoogte dus hoogstens zesmaal het maandsalaris zijn.

Als er sprake is van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan er zonder boete opgezegd worden. Opzeggen met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn is dan een recht waar niet van afgeweken kan worden door een boetebeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing