Werkgever vergeet contract te verlengen, ik werk door; en nu?
Ik stel de vraag namens mijn vriendin daar zij niet in de gelegenheid is om de vraag te stellen:
Het derde jaarcontract (op rij) van mijn vriendin is 31 juni wegens rechtswege beeindigd. Echter, haar baas is dit vergeten en zij heeft de afgelopen weken gewoon fulltime (36 uur) doorgewerkt.
Afgelopen dinsdag kreeg zij een brief van haar baas waarin haar baas aangaf een gesprek met haar te willen.
Hieruit kwam, van zijn kant, dat hij haar per 1 juli tot en met 31 augustus, een 0-uren contract wil aanbieden en de openstaande vakantiedagen welke zij het afgelopen jaar nog niet heeft opgenomen, uit te betalen. Daarnaast de uren die zij nu heeft gewerkt als 0-uren contract uit te betalen.
Vraag 1) Kan dit zomaar? Of mag dit niet omdat zij gewoon gewerkt heeft en zou het contract dus stilzwijgend moeten worden verlengd cq. omgezet worden naar een contract voor onbepaalde tijd (is al twee keer verlengd)?
Vraag 2) Tevens; als haar contract nu weer verlengd zou worden, zou het een contract voor onbepaalde tijd worden. Alleen in dit geval wordt het een contract voor 2 maanden van 0-uren en daarna wordt het per 1 september weer een jaarcontract. Dient dit te worden gezien als een nieuw contract of als een verlenging? Anders zou het betekenen dat een werkgever constant na 2 verlengingen even voor twee maanden een 0-uren contract kan opstellen om vervolgens weer een jaarcontract aan te bieden (om zo onder de verlenging naar onbepaalde tijd uit te komen).
Dank alvast.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.