Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb op dit moment een Wajong, maar wil bij de landmacht. word ik op voorhand al afgeschreven?

Ik heb in 2009 een Wajong toegekend gekregen, aangezien ik last had van chronische vermoeidheid en daarvoor in een revalidatie centrum heb gezeten. Inmiddels is alles weer goed, nergens meer last van maar heb die uitkering nog steeds. Als ik bij de landmacht ga solliciteren, word ik dan niet toegelaten vanwege die uitkering? Of kijken ze naar hoe ik er nu voor sta (of mijn conditie enz goed is). Ik wil graag weten of dit een probleem zal worden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De landmacht heeft z'n eigen keuringen, dus je zult niet bij voorbaat worden afgewezen omdat je een arbeidsongeschiktheidsuitkering hebt. Ze zullen natuurlijk wel willen weten waarom je die uitkering hebt, en je moet door de keuringen heenkomen.

Maar jij bent wel verplicht om elke wijziging in je (medische) situatie te melden bij het UWV zolang je een uitkering ontvangt. Als jouw medische situatie nu dus beter is dan toen je de uitkering ontving, moet je dat melden. Als je zo'n wijziging niet binnen 7 werkdagen doorgeeft, kan er zelfs een waarschuwing of een boete worden opgelegd, en de uitkering kan teruggevorderd worden over de maanden dat je hem onterecht ontving. Nu heb je het geluk dat meestal niet met terugwerkende kracht is aan te tonen wanneer je eventueel niet meer arbeidsongeschikt was, maar als je nu duidelijk beter functioneert dan tijdens je laatste beoordeling bij het UWV, dan zou ik maar eens snel een wijzigingsformulier gaan invullen als ik jou was.

Toegevoegd na 10 minuten:
Van de site van de Landmacht, over het geneeskundig onderzoek:

"Het lichamelijk onderzoek duurt in beginsel één dag en bestaat uit de volgende onderdelen:
(..)
Een apart onderdeel van de medische keuring is de Vaststelling Fysieke Belastbaarheid (VFB), ook wel sporttest genoemd. Deze test bestaat uit een kracht- en een conditietest, en maakt duidelijk of je fysiek in staat bent de functie waarnaar je solliciteert te vervullen.

Ben je medisch ongeschikt, dan word je in principe ongeschikt geacht voor de door jou gekozen functie. In overleg met de landmacht kan dan gekeken worden of er functies zijn waarvoor je eventueel wel geschikt bent. "
Zie: http://www.werkenbijdelandmacht.nl/n/174/geneeskundig-onderzoek.html

Iemand bij voorbaat afwijzen vanwege het stempel 'arbeidsongeschikt' is discriminatie, en dat mag niet. Het zal afhangen van de functie die je ambieert of je met jouw fysieke gesteldheid en de risico's die de beoordelend arts eventueel inschat, dat werk kunt doen. De Landmacht heeft ongetwijfeld ook functies die mensen met allerlei handicaps en ziektes goed kunnen vervullen, maar voor bepaalde functies gelden harde eisen, en daar moet je aan voldoen. Je bent niet verplicht om bij het starten bij een nieuwe werkgever je wajong-status te vermelden, je bent pas verplicht om dat te melden als je twee maanden in dienst bent. Al zou het kunnen dat de landmacht bij de aanmelding ook al bepaalde dingen navraagt en uitzoekt, dat zou ik niet weten. Je kunt natuurlijk ook even bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing