Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag werkgever je vaste werkdagen wijzigen?

Ik werk sinds 16 januari parttime bij mijn werkgever. Ik werk 16 uur en mijn vaste werkdagen zijn de maandag en dinsdag (ook voor getekend) Nu wil mijn werkgever dat ik 4 halve dagen ga werken, kan dit zomaar? Voor mij heeft dit grote financiele gevolgen ivm oppas voor de kleine. En wat als de werkgever en een economische draai aan geeft? Moet ik er dan mee instemmen? Graag hoor ik een reactie!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dat mag alleen als er zwaarwegende belangen zijn om jou 4 halve dagen te laten werken. Het mag niet zomaar, omdat de werkgever dat handiger vindt. Ook moeten er geen alternatieven voorhanden zijn om het probleem op te lossen.

Zwaarwegende belangen zijn bijvoorbeeld een opdracht die niet doorgaat of een faillissement.

Aanpassen van werktijden moet altijd in overleg tussen werknemer en werkgever. Maar dat stadium lijk je al gepasseerd.
paulus811
12 jaar geleden
Als niet alleen de uren maar ook de dagen waarop die uren moeten worden gewerkt in de arbeidsovereenkomst zijn vastgelegd dan kan de werkgever ze niet 'zomaar' veranderen. Het is immers een overeenkomst dus werkgever en werknemer moeten ermee akkoord gaan. Als er een CAO van toepassing is, zou je in eerste instantie die moeten raadplegen.

Er kan in die arbeidsovereenkomst echter ook een bepaling staan als: 'het staat werkgever vrij om de werkdagen te wijzigen waarop werknemer de contractueel overeengekomen uren werkt'. In zo'n geval is er weinig aan te doen, behalve vragen aan de werknemer of het 'toch niet mogelijk is' de situatie te houden zoals deze was. De financiële gevolgen van het moeten werken op andere dagen is een privéaangelegenheid.

Maar goed, stel dat inderdaad de dagen en tijden zijn genoemd in de arbeidsovereenkomst en niet de mogelijkheid om de dagen aan te passen. Dan kan de werkgever (als jij hiermee niet akkoord gaat) in het slechtste geval proberen de arbeidsovereenkomst te ontbinden, via UWV WERKbedrijf of de kantonrechter. Wordt de ontslagvergunning via UWV WERKbedrijf verleend (ik heb het idee dat dit tegenwoordig gemakkelijker gasat dan vroeger, dan kun je proberen via de kantonrechter een schadevergoeding te eisen. De werknemer heeft dan namelijk contractbreuk gepleegd.

Had je een tijdelijk contract - en houdt de werkgever voet bij stuk m.b.t. de dagenverdeling - dan kun je voorspellen dat een verlenging van de arbeidsovereenkomst er niet meer inzit.
Computoon
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing