Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

nieuw baan, maar de persoon voor wie ik in de plaats ben gekomen bedenkt zich, nu 1 persoon te veel totdat jaarcontract af loopt, wat nu te doen?

Bij mijn werkgever was deze persoon al bijna 2 jaar overspannen en zou gaan re-integreren via het UWV, maar toen ze hoorde dat ik aangenomen was, heeft ze zich bedacht en wilde haar eigen baan terug. Volgens mijn nieuwe werkgever heeft het UWV gezegd dat ze haar haar oude baan moeten geven.
Ze heeft een vaste aanstelling en is niet genoeg werk voor ons beide. Dit gebeurde tijdens mijn proeftijd en omdat ze vaker (zonder succes) geprobeerd heeft om terug te keren, hebben ze besloten mij niet te ontslaan tijdens mijn proeftijd. Nu ben ik 3 maanden in dienst en is de bijna voor 100% beter. In april 2013 loopt mijn contract af en vrees het ergste. Ik heb voor deze baan wel mijn vaste baan opgezegd, waar ik niet perse weg moest, maar vanwege een lange reistijd ben ik rond gaan kijken. Heb nog tijdens het sollicitatiegesprek gevraagd hoe de vacature is ontstaan, toen zeiden ze dat er iemand bevallen was en besloot niet meer terug te keren.
Kan een werkgever iemand aannemen, terwijl de voorganger nog niet officieel weg is? Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ja de werkgever kan dat doen daar kun je weinig aan doen. Als je bang bent dat zij toch door de werkgever weer op die baan wordt gezet wat natuurlijk nog niet zeker is kun je maar beter weer gaan solliciteren.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Je werkgever zit inderdaad in een lastige positie. Jouw voorganger is langdurig ziek geweest en alhoewel dat met name vervelend is voor haar, heeft dit ook behoorlijke financiele consequenties voor je werkgever. De eerste 2 jaar is hij namelijk eindverantwoordelijk voor 70% van het salaris van je voorganger. Dit aangevuld met de werkgeverslasten, maakt dat je voorganger een dure kostganger is - terwijl ze niets doet.

Jouw voorganger heeft de mogelijkheid om zowel bij haar eigen werkgever als bij een externe werkgever te re-integreren. Dit traject wordt begeleid door het UWV, waarbij je voorganger het voordeel heeft dat haar salaris constant zal blijven en je werkgever het nadeel heeft dat hij haar nog steeds moet onderhouden.

Het is niet gezegd dat die herintegratie uiteindelijk zal lukken. Je voorganger zal dan buiten het bedrijf op zoek gaan naar een andere werkgever. Gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt + het feit dat ze bijna 2 jaar lang overspannen is geweest, zal dat niet makkelijk zijn om een baan te vinden. Heel cru, maar ik zit er als werkgever ook niet op te wachten.

Om die reden zal je voorganger wellicht gedacht hebben "Oei, laat ik het dan toch maar proberen". Met behoud van salaris en met de steun van het UWV kan ze het dan opnieuw proberen. Dat dit ten koste gaat van jou is erg vervelend - maar je kunt er weinig aan veranderen.

Je hebt t/m april 2013 de tijd om jezelf te bewijzen. Met een beetje geluk ontstaat er de ruimte om je contract te verlengen. Dat ligt deels bij jezelf, deels bij je werkgever en deels aan je voorganger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja: dit mag een werkgever doen. Bij vervanging wegens ziekte ligt een tijdelijke aanstelling voor de hand, omdat het contract gewoon afloopt van rechtswege als er bij einde contract geen werk meer is. Of dat nu is omdat de oude werknemer weer terugkomt, omdat het werk anders verdeeld wordt of omdat je werkgever gewoon iemand anders aan wil nemen: dat mag allemaal.

Wel is het vervelend natuurlijk, je voelt de hete adem van je voorganger in je nek. Maar zo is het nu eenmaal: de één z'n dood is de ander z'n brood, en zoals hier is de één z'n ziekte de ander z'n nieuwe baan. En dus ook de één z'n herstel het verlies van die baan voor de ander.

Anders is het als jouw werkgever je TIJDENS je lopende contract zou willen ontslaan. Dit kan niet zomaar. Een contract voor bepaalde tijd mag niet tussentijds onderbroken worden, tenzij de CAO anders bepaalt. In sommige CAO's geldt ook voor een contract voor bepaalde tijd een wederzijdse opzegtermijn van een X-tal maanden, en dat zou betekenen dat jouw werkgever je contract al eerder kan opzeggen als jouw voorganger sneller herstelt. Maar als de CAO daar niets over zegt mag dit dus niet, en dient jouw werkgever je tot het einde van je contract werk te bieden. Dan kan je werkgever je alleen ontslaan met een ontslagvergunning van het UWV, en daar moeten goede redenen voor zijn.

Maar wat er ná dat jaarcontract gebeurt? Dat weet je natuurlijk nooit. Dat is nu eenmaal het risico als je een vaste baan verruilt voor een tijdelijke: dat kan heel goed uitpakken en je kunt er een hele leuke baan voor terugkrijgen met uiteindelijk óók een vast contract, en het kan ook misgaan, dan sta je na het einde van dat tijdelijke contract weer op straat. Het enige wat je kunt doen, is proberen jezelf zo onmisbaar mogelijk te maken, eventueel door ander werk op te pakken wat je collega niet kan. Ik begrijp tenminste dat jullie nu samen min of meer op één functieplaats zitten, dan zou je tijd moeten hebben voor ander werk. Dat kun je natuurlijk overleggen met je werkgever. En als hij bij jou de indruk heeft gewekt dat er na dat ene jaar ook nog werk voor jou zou zijn, kun je hem daarop wijzen, en hopen dat hij daar gevoelig voor is en dat hij zich sterk voor je wil maken en serieus kijkt of hij eventueel ander werk voor je heeft. Maar daarnaast kun je natuurlijk het beste ook de vacaturesites in de gaten houden. Je hebt immers een tijdelijk contract, en dat geeft - zeker in deze tijd - erg weinig zekerheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding