Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Contract van 40 uur, maar 37.5 uur worden uitbetaald. Mag dit?

Ik heb een contract voor 40 uur. Mijn werktijden zijn van 9-5, nu wordt ik sinds twee weken uitbetaald voor 37.5 uur en wordt ik verplicht om 2.5 uur verlof per week erbij te doen om zo het half uur verplichte pauze tussendoor op te vangen. Mogen ze deze uren zomaar als verlof uitbetalen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Volgens de Arbowet ben je verplicht minstens een half uur pauze te nemen. Dus je werkt maar 7,5 uur per dag. De werktijden kloppen dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel normaal dat iemand 40 uur werkt en daar een half uur pauze in eigen tijd in heeft. Jouw contract is wel voor 40 uur maar je werkt niet 40 uur maar inderdaad 37,5.

Ja, dit mogen ze doen, of ze laten je voortaan een half uur eerder beginnen, dan werk je wel 40 uur en heb je een half uur pauze in je eigen tijd. Wees blij dat je al die tijd je pauze doorbetaald hebt gekregen.

Verder: heb je een CAO? Kijk eens wat daar in staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zit de fout in de benaming '40u contract' waar de tijd van de onbetaalde middagpauze werd ingecalculeerd als arbeidstijd
Indien jouw werkgever écht verlangt dat je 40u werkt, dan moet hij ook 40u uitbetalen. Dat impliceert dat je iedere dag 8.5u aanwezig moet zijn dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing