Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar vind ik bepalingen omtrent maximale gewichten die ik tijdens mijn werk mag tillen c.q. verplaatsen?

Tijdens mijn werk moet ik regelmatig zware zakken met kleding tillen en dragen en/of volle rolcontainers met kleding verplaatsen. Waar vind ik wetgeving en of regelgeving over de maximale gewichten die een werknemer mag tillen,dragen en/of verplaatsen?

Toegevoegd na 1 uur:
Aan alle beantwoorders tot nu toe: bedankt voor jullie antwoorden. Ik probeer er achter te komen in hoeverre mijn baas mij (onterecht) belast met zware werkzaamheden. Ik heb er geen goed gevoel bij, mijn baas is alleen geinteresseerd in "blije" klanten en aandeelhouders, ("nee" of "kan niet"is geen optie), maar wil ik hier iets tegen inbrengen, zal ik dus wel goed voorbereid moeten zijn en mijn mening moeten kunnen staven met "bewijzen". Ik ben niet te beroerd om te werken, maar niet ten koste van mijn lichamelijke welzijn. Ik heb al een paar "versleten" collega's, ik pas ervoor aan dat rijtje toegevoegd te worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

volgens de arbowet mag je 24 kilo tillen komt dit boven de 24 kilo moet je het met 2 man tillen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ARBO schrijft voor wat veilig werken inhoudt. Hieronder valt ook het tillen/dragen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arbeidsomstandighedenwet
12 jaar geleden
Kijk eens op deze site, daar is alles te vinden over wetgeving m.b.t. tillen en zo.
12 jaar geleden
Het maximum volgens de Europese wetgeving is 25 kg.
Deze moet zowel in Belgie als in Nederland toegepast worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normen voor tillen en dragen

De Arbowet kent geen specifieke eisen over hoeveel een werknemer mag tillen. De last mag echter geen gevaar opleveren voor de veiligheid en of de gezondheid van de werknemer (Arbobesluit 5.2). Tillen en dragen moet in de risico-inventarisatie en -evaluatie opgenomen zijn en afhankelijk van het risico bestreden worden via een plan van aanpak. In een toelichting op het Arbobesluit wordt verwezen naar de NIOSH-methode die kan worden gebruikt om te berekenen wat het maximale tilgewicht is onder bepaalde omstandigheden (zie hieronder).
Bovenstaande staat in bijgevoegde bron.

Je kunt veel meer vinden als je even zoekt op arbowet en tillen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing