Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn werkgever gaat ontslag aanvragen om economische redenen, wat nu?

Ik heb hier 27 maanden 40 uur gewerkt. Moet ik nu blijven werken? Heb ik recht op een ontslag vergoeding?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In ieder geval blijven werken zolang je mag blijven werken en intussen ander werk gaan zoeken.

Onderstaande tekst gaat over zulke ontslagen, bezien vanuit het perspectief van de werkgever. Aan de hand hiervan kun je misschien bepalen of er een vergoeding in zit. Ik heb 'm flink ingekort vanwege de tekenbegrenzing hier.

"Ontslag om bedrijfseconomische redenen
(...)

Beëindiging via de kantonrechter

Je kunt de kantonrechter verzoeken de arbeidsovereenkomst te ontbinden. In dat geval moet je rekening houden met de ‘kantonrechtersformule’. Op basis van die formule krijgt je werknemer een vergoeding, die gebaseerd is op het aantal jaren dat hij bij je in dienst is en het gemiddelde bruto maandloon (incl. vakantiegeld en een evenredig deel van vaste salariscomponenten).
(...)

Ontslagvergunning aanvragen

Je kunt ook een ontslagvergunning aanvragen. Je zult dan wel de bedrijfseconomische noodzaak duidelijk moeten maken aan de hand van je jaarstukken en prognoses. Met een goede onderbouwing red je dat normaal gesproken wel. Krijg je de ontslagvergunning dan kun je de arbeidsovereenkomst opzeggen, met inachtneming van een opzegtermijn. Dat is minimaal één maand. (...)
Bij deze procedure ben je niet automatisch een ontslagvergoeding kwijt. Wil je werknemer alsnog een ontslagvergoeding in de wacht slepen, dan zal hij een gerechtelijke procedure moeten starten wegens kennelijk onredelijk ontslag. De vergoeding krijgt hij niet automatisch, maar hij zal moeten bewijzen welke schade hij door het ontslag leidt. Dat kan bijvoorbeeld een inkomensachteruitgang zijn.

Nog afgezien van de onzekerheid over de hoogte van het bedrag dat hij zal krijgen, gaat zo’n procedure vaak lang duren en brengt dit de nodige kosten met zich mee. (...)

Beëindigingsovereenkomst

Is een ontslag om bedrijfseconomische redenen nodig, dan kun je met je werknemer ook een beëindigingsovereenkomst sluiten. In dat geval kun je zelf afspreken op welke basis je afscheid van elkaar neemt. Daarin zul je in ieder geval afspraken moeten maken over de einddatum en over een eventuele vergoeding. Voor zijn WW-uitkering is het in ieder geval van belang dat in de overeenkomst komt te staan dat de beëindiging op jouw initiatief heeft plaatsgevonden en dat je werknemer geen verwijt treft.
(Lees meer...)
Computoon
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
en de werkgever krijgt van het UWV praktisch altijd gelijk.

Andere antwoorden (3)

Ja blijven werken, anders is het ontslag door eigen schuld en heb je helemaal enrgens recht op, niet op ww in ieder geval. Op de site van www/werk.nl kunt u lezen wat gedaan moet worden.
Een van de eerste dingen is: solliciteren, dit is verplicht zo gauw je weet dat het ontsla g eraan komt.
O[p een vergoeding zou ik maar niet rekenene, dat is een recht en geen plicht.
En omdat dat ook afhankelijk is van het aantal gewerkte jaren bij dat bedrijf, is hier weinig van te evrwachten met 27 maanden, helaas.
Sterkte
(Lees meer...)
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je precies met "O[p een vergoeding zou ik maar niet rekenene, dat is een recht en geen plicht." Als het voor de werknemer een recht is, dan is het toch voor de werkgever een plicht?
anneliez
12 jaar geleden
Eigenlijk zou ik voorrecht moeten zeggen denk ik, het is een cadeau van de werkgever, maar je bent nooit verplicht een cadeau te geven, vooral niet als het financieel niet kan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord is inhoudelijk toch onjuist. Ook bij ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen moet een werknemer gecompenseerd worden vanwege het verbreken van een arbeidsovereenkomst die in principe voor onbepaalde tijd had moeten zijn. Als een werkgever dus helemaal geen vergoeding aanbiedt (zoals nog een of twee maanden doorbetalen) dan heeft het zin om verzet aan te tekenen en alsnog via een kantonrechter een schadevergoeding te vragen. Het gebruik van de kantonrechtersformule (met weegfactor 1) geeft een goede indicatie van welke vergoeding redelijk is.
Ik zou hier zeer zeker een advocaat voor in de arm nemen. Hij kan er zo veel mogelijk voor je uitslepen en is zijn honorarium meer dan waard, zo is mijn ervaring. Laat je door hem goed adviseren!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt in principe bij opzegging van de arbeidsovereenkomst om bedrijfseconomische redenen geen recht op een ontslagvergoeding (zoals je wel zou hebben bij ontbinding via de kantonrechter).

Je moet blijven werken, want je werkgever moet zich aan de opzegtermijn houden.

Er is een mogelijkheid om gebruik te maken van de 'kennelijk onredelijk ontslag'-procedure, maar dat slaagt vaak niet.

Het is verstandig om je te laten adviseren door een advocaat hierover.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
Wij hebben hetzelfde aan de hand, en het UWV staat praktisch altijd aan de kant van de werkgever. Bezwaar wordt ongegrond verklaart, ondanks dat in dit geval een uitzendbureau nog steeds voor de functie nieuwe mensen werft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dan ook aan de werkgever om te beslissen of er sprake is van bedrijfseconomische redenen. Het UWV kijkt slechts oppervlakkig of dat daadwerkelijk zo is, maar gaat dit niet narekenen. Als je onterecht ontslagen bent doordat je werkgever een valse reden heeft opgegeven, kun je een kennelijk onredelijk ontslag-procedure opstarten. Uiteraard moet je dat dan wel kunnen bewijzen...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding