Hoe om te gaan met stress en 'angst'? Zie uitleg
In september moet ik 12 dagen achter elkaar werken. Het zijn hele lange dagen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Vanzelfsprekend korte nachten.
Geen enkele vrije dag of uitslaapochtend ertussen.
Het betreft heel verantwoordelijk en geconcentreerd werk. Ook MOET ik vrolijk en representatief zijn.
De tevredenheid van een grote groep mensen (veel meer dan 1000 personen!) staat of valt met mijn functioneren.
Daarnaast nog alle voorbereidingen; dus eigenlijk ben ik er meer dan 12 dagen mee bezig.
Ik zie er nu al tegenop. Ga ik dit fysiek volhouden, ga ik dit mentaal volhouden? Vragen en situaties zoals "Wat als..." spelen nu al door m'n hoofd; wat als ik hoofdpijn krijg? wat als ik moe wordt en me niet meer kan concentreren? wat als ik dichtklap of een black-out krijg? wat als m'n nek en schouders zeer doen van de spanning?
Ik zie er als een berg tegenop. Men verwacht veel van mij. De druk ligt enorm hoog.
Hoe moet ik hiermee omgaan? Is het normaal dat ik me nu al zorgen maak over de septembermaand?
Eén voordeel is wel: Na die 12 dagen ben ik drie weken vrij.
Ik weet dat jullie benieuwd zijn, maar over de inhoud van mijn werk kan ik helaas niets zeggen, sorry.
Opgeven is geen optie in dit vak. Eénmaal opgeven en het is voorbij. Zo werkt het nou eenmaal. Het wordt een fysieke en mentale marathon.
De vraag is dus: Hoe moet ik hiermee omgaan?
Toegevoegd na 2 minuten:
Geen "ademhalingsoefeningen" adviseren a.u.b., die tijd is er gewoon niet. Overige adviezen zijn meer dan welkom.
- een goede voorbereiding is het halve werk;
- delegeer alles wat je delegeren kunt en zorg dat er iemand standby staat die je op ieder moment kunt inschakelen;
- je wordt voor een klus ingehuurd omdat men vertrouwen in je heeft. Dat vertrouwen is te danken aan jezelf én je kwaliteiten. Vertrouw dus ook op jezelf en zet je twijfels opzij.
- Geniet van je werk. De uitstraling die daar van uitgaat, geeft je zelfvertrouwen en waardering.
- Neem jezelf en de dingen die eventueel misgaan niet al te serieus. Iedereen maakt fouten; ook de beste musicus of politicus overkomt het. Herstel ze met een glimlach. Relativeer de dingen die je doet. En vooral: lach om je eigen stommiteiten, want wie daarom kan lachen heeft zijn/haar leven lang plezier. Veel succes! (Het gaat natuurlijk gewoon lukken).
En probeer van te voren een goede conditie op te bouwen.
Heb vertrouwen in jezelf, denk aan de leuke kanten van het werk, en ontspan!
Wou je hier nog op reageren?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.