Is ziektewet voor mij een goede optie of zijn er andere opties?
Ik zit in de WW. Over 2 wkn loopt mijn uitkering af. Ik heb ontzettend veel gesolliciteerd maar nergens aangenomen. Dit komt omdat ik een aantal beperkingen heb en in deze tijd dus geen werkgever mij aanneemt. Ik ben chronisch vermoeid en heb verschoven ruggenwervels. Ik zoek een baan in de welzijns sector (heel breed) maar heb dus wat kleine beperkingen (bukken en tillen is erg lastig, verzorgende taken, werken met agressie, een aantal diensten na elkaar draaien is ook moeilijk, werken via uitz.bureau is ook niet haalbaar.) Nu heeft het UWV aangeraden om de ziektewet in te gaan. Dit is niet mijn doel want ik ben daar niet ziek genoeg voor, maar blijkbaar ook niet gezond genoeg om een baan te krijgen. Werken is wel haalbaar, maar een nieuwe baan vinden blijkbaar niet.
Ik ben bang dat als ik in de ziektewet zou gaan, ik mezelf in de vingers zou snijden. ik denk dat een baan vinden vanuit de ZW nog moeilijker is. Moet ik bijv bij een sollicitatie melden dat ik in de ZW ben?
Ook heb ik geen goede ervaringen met ARBO artsen en het UWV. Zij nemen een situatie zoals de mijne niet altijd even serieus en ik ben bang dat het me veel strijd en frustratie oplevert en veel energie gaat kosten om me te blijven verantwoorden aan zo'n arts. Ik vraag mij dus af of de ZW ingaan enige meerwaarde heeft voor mij, als alleen het feit dat ik nog enig inkomen heb.
Het UWV kan mij geen antwoorden geven omdat ik eerst daadwerkelijk in de ZW moet zitten om mijn situatie in te schatten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.