Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn baas eist dat ik kom werken zonder tanden in mijn mond...kan hij dit ?? Ik heb hem laten weten zware problemen hiermee te hebben.

Na traumatische operaties (bottransplantaties-mislukt) kan ik al een tijdje mijn gebit niet dragen. Ik lijd hier erg onder ( ben nog jong) en kan het niet verdragen gezellig naar kantoor te gaan en zo gezien te worden. Toch is mijn baas ervan overtuigd dat het mij goed doet, ondanks mijn verzoek om thuis te werken tot ik binnenkort weer tanden in de mond heb. Mijns inziens geen respekt voor mijn gevoel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hele maatschappij houdt geen rekening met gevoelens van personen. Maar hoe lang ben je dan al thuis na de transplantatie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt...ik ben nu 3 maanden thuis, heb aangeboden thuis te willen werken want ik weet dat dit kan, maar er word niets mee gedaan. Ik zit aan receptie en de situatie is daar zo dat ik hele dag geconfronteerd word met mensen. Ik heb er erge psychische problemen mee, loop bij psycholoog. Heb afgelopen jaar 4 bottransplantaties gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pinkeltje, mijn bedrijfsarts zei letterlijk...u heeft toch mooie ogen, niemand let op de mond ! Nou ja zeg ! hebben jullie weleens tandeloze bekkies gezien vol rimpelig enz...ingevallen ??!!! Stel je dat maar eens voor.!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die werkgever heeft feitelijk ook geen keuze. Als die zich niet aan de wettelijke eisen van de WVP houdt heeft hij straks een boete van het UWV aan zijn broek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak zelf een afspraak met de bedrijf arts
En kijk wat hij er van vind
En je baas heb ook weer een baas ga in onderhout met hem
suk6 en sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch op blijven hameren dat je thuiswerk wilt en kunt doen.
En ben je niet aangesloten bij zo'n personeelsvereniging die kunnen je helpen. En zo niet toch even informeren daar.
Aan de balie zonder tanden is idd. geen gezicht.
Tja... als we het over mooie ogen gaan hebben dan kan je beter cup E hebben met decolleté, (geintje)... Dan heb je meer kans dat niemand naar je gezicht kijkt, wat een onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas valt dit idd niet onder de ziektewet.
Vind dit een uitzondering die ook zeker niet onder `is volledig genezen valt.
Dit is niet enkel het uiterlijk vertoon, het gebit is een functioneel onderdeel van het lichaam, de kans is groot dat gast niet naar behoren functioneert zonder gebit, geestelijk zeker niet.
Zonder gebit voelt gast zich bloot, je zou bijna zeggen dat het net zo is als in je blote kont naar je werk gaan.
En de baas zegt ach niemand let er op we zijn toch volwassen, je kunt toch gewoon aan het werk.
Pff wat een rotsituatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat is precies waar ik mee zit. Natuurlijk zou ik technisch gezien kunnen werken. Maar er komt zoveel meer bij, ik zit er geestelijk helemaal doorheen na al die traumatische operaties, net ook te horen gekregen dat ik waarschijnlijk niet meer geholpen kan worden. Je gezit is je visitekaartje, maar je moet eten ( kan niet in bijzijn van collega's), drinken en zoveel meer...Je voelt je inderdaad onzeker, ik mij ook vernederd, het voelt bloot, maar daarnaast praat ik moeilijk, heb zware hoofdpijnen door de kaak enz.. enz...Het is heel moeilijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marjonski, dank voor je begrip.inderdaad weet en snapt mijn baas niet wat ik voel.maar volgende week krijg ik en tijdelijke prothese...hoop dat dit goed werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Bo, ik dacht dat je hier gast heette.
Ik vindt dat je helemaal gelijk hebt.
Het praten en eventueel lachen of gewoon je mond opendoen is al teveel.
Je mond is wel waarmee je communiceerd en dat heb je nodig op je werk.
Zonder communicatie ben je nergens waneer je geen gebarentaal oid spreekt.
Heb je alle argumenten met onderbouwingen naar je baas bekend gemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het ontzettend naar voor je. Ik denk dat het wel goed is om op therapeutische basis wel op je werk te komen. Misschien beter om je baas tandloos te confronteren. Wilt hij echt iemand hebben op de receptie met geen tanden? Ik denk dat hij het onderschat.
En je collega's hebben vast wel begrip er voor dat je geen tanden hebt want ze weten neem ik aan dat je wel hun hebt ingelicht over je bottransplantatie.
Maar ik begrijp volkomen als jij dit ook absoluut niet wilt. Maar het is maar een tip van een vreemd persoon. Ik wens je iedergeval wel ontzettend veel sterkte en hou je taai!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve mensen, bedankt voor jullie reakties. @Nonamanis= Je gezicht is je visitekaartje, met je mond moet je idd communiceren en zonder communicatie is niets mogelijk eigenlijk. Ik ben heel open en eerlijk op het werk geweest wat al moeilijk genoeg was. Om te vertellen hey trouwens ik heb geen tanden in mijn mond en draag een kunstgebitje..pfff toch niet echt een onderwerp dat je aan de grote klok wilt hangen. Althans ik niet. En @ Melodytje91= Inderdaad onderschat zo'n beetje iedereen met eigen tanden in de mond hoe het is om zonder tanden (met gebit) door het leven te gaan vooral als je erge operaties hebt gehad en soms maanden geen tanden in mag. Je sociale leven ligt op zijn gat, werk dus problemen, eten lastig enz. enz... Er komen dan buiten de lichamelijke problemen ook psychische problemen bij.
Toch bedankt voor jullie begrip, had ik even nodig want zat er even doorheen. Nu gaat het beter :). Zo anoniem over je probleem praten is ook wel fijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lies12 = Dit klopt allemaal wat je zegt. Ik heb vandaag ook een gesprek weer met bedrijfsarts gehad. Deze begrijpt mij volkomen en heeft net geregeld dat ik thuis mag werken tot ik volgende week tanden in de mond heb. Hadden ze dit eerder gedaan dan had ik niet zoveel stress hoeven hebben. Ik kan namelijk heel goed mijn werk van huis uit doen.
Maar goed...ik heb nu even rust. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wat vervelend dit te lezen. Veel sterkte, en tel de dagen af, tot je weer een kunstgebit mag hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt: hey trouwens ik heb geen tanden in mijn mond en draag een kunstgebitje: kun je dan nu wel je tijdelijke kunstgebit dragen? Een kunstgebitje is geen schande...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@echtniet11// bedankt voor je steun. Ik tel inderdaad de dagen af tot ik weer een normaal gezicht heb met tanden in de mond...Voel ik me eindelijk weer mens ! @ stippel// haha ja dat is me wat...ik weet dat het geen schande is een kunstgebit te dragen, maar je loopt er zekers ook niet mee te koop. Is toch iets prive's..vind ik...heb er al genoeg over moeten praten...maar het gaat vast allemaal goedkomen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb jarenlang zo'n kleppergebitje met twee voortanden gehad voordat ik een brug kreeg. Heb er als kind veel lol mee gehad door ze uit te steken als hazentandjes. Ben er eigenlijk nooit om uitgelachen. Mijn moeder draagt sinds haar 16'e een kunstgebit.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

De wet poortwachter (verlengstuk van de ziektenwet), stelt dat wanneer je je normale werkzaamheden kunt volbrengen, dit ook moet doen. Als dit niet kan, moet hij vervangende werkzaamheden geven. Zoals ik lees werk je op kantoor, en heb je niet echt vervangende werkzaamheden nodig (alleen met telefoontjes opnemen wordt het wat lastiger denk ik.)
De baas zou coulant kunnen zijn, en jou nog een tijdje thuis kunnen laten zitten. Maar dit kost hem geld, en hij krijgt er niets voor terug. Wellicht kun je wel op een andere manier coulance vragen. Zoals een andere (afgezonderde) werkplek, of thuiswerk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan en mag je baas van je verwachten. Net als van mensen met een wijnvlek, een scheve neus, een gezichtsafwijking, één been en andere uiterlijkheden die niet voorbij gaan, en ook niet onder de ziektewet vallen.

Als je aan de kassa of balie zit is het wellicht een ander verhaal (dan is het ook de vraag of hij je daar nu neer zou zetten) of als je veel moet praten wat wellicht niet goed gaat. Maar als de afwezigheid van je gebit je op geen enkele wijze hindert in je werkzaamheden, kan je baas gewoon van je verlangen dat je komt opdraven.

Je zit toch niet meer op de basisschool waar kinderen elkaar persen met een brilletje of beugel ? Natuurlijk voel je je er onzeker onder, en kan ik me voorstellen dat je het zo veel mogelijk verbergt, dat is niet meer dan normaal, maar als je het respect van je collega's wilt verdienen, is je thuis verstoppen beslist niet de manier.

Lijdt je er psychisch HEEL erg onder, dan zul je daarmee naar de huisarts moeten voor een verwijzing naar een psycholoog, zodat je op die grond tijdelijk de ziektewet in kan. Ik zou echter zeker in deze tijd niet durven beweren dat dat goed is voor je carrière ; je zegt zelf al dat je jong bent, dus je moet nog een aardig tijdje mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je weet net hoe hard je collega's kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet moet het zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk wel, maar dan wordt het de hoogste tijd dat ze zich als volwassenen leren gedragen. Daar hoef jij de samenleving niet voor op onnodige en onterechte kosten te jagen. De ziektewet is voor mensen die ziek zijn. Misschien dat je met je baas iets kunt overleggen over onbetaald verlof ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn collega's interesseert het niet. En die hebben ook allemaal een mond vol tanden. OVerigens vind ik dit niet te vergelijken met een wijnvlek of zoiets. Ik wil graag werken, maar mijn baas is niet bereid mogelijkheden te scheppen. Ik ga met buikpijn naar het werk en slaap niet vanwege het feit dat ik iedereen de volgende dag weer onder ogen moet komen. Er is veel stress op de werkvloer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het geen gebit hebben wel hét probleem of meer iets wat nog eens boven op de, toch al aanwezige stress?
Een afspraak bij de bedrijfsarts en/of reïntegratie kan een oplossing zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal ook niet zeggen dat het aanstelleritus of onzin is, maar het is gewoon geen medische noodzaak die maakt dat je niet kunt werken, en DAAR heeft je baas mee te maken. Een zieke werknemer kost handenvol geld, zeker als hij ook nog vervangen moet worden door een ander. Terecht dus dat je baas gewoon eist dat je komt werken als je niet ziek bent. Hoe goed of gegrond de reden ook.
Het is niet wezenlijk anders dan niet naar je werk willen met een blauw oog of een slechte haardag, of geen nette schoenen willen dragen op je werk omdat je voeten zo gewend zijn aan Crocs of slipper en dichte schoenen pijn doen. Daarbij is het ook nog eens tijdelijk. Ik denk dat je het het beste kunt proberen te spelen op onbetaald verlof. Dan weet je baas ook zeker dat jij weer komt als je weer kunt, en niet gewoon onterecht thuis voor de teevee hangt.
Zoals al gemeld mag dit, heb je geen vakantiedagen meer over, die kun je vragen op te nemen, ik vindt jouw voorstel om thuiswerk te doen, een heel goed initiatief, leg nogmaals duidelijk aan je baas uit, hoe moeilijk dit voor je is en kom nogmaals met je voorstel en eventueel vakantiedagen.
Ik begrijp heel goed dat je je niet zonder tanden wilt tonen, een beetje menselijke baas moet dat ook begrijpen, maar wettelijk gezien staat hij in zijn recht, moet je toch, probeer dan een manier te vinden om je gezicht te bedekken, onder je neus dan, knoop een sjaal om desnoods, hopelijk wordt het dan niet toch opeens zomer.
Sterkte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je gevoelens hierover, en ik begrijp je baas ook.
Als je geen compromis kunnen bereiken (thuiswerken bijvoorbeeld) en alle andere wegen (bedrijfsarts, huisarts) lukken ook niet, dan zou je naar je werk kunnen gaan met een sluier, een mondkapje of een doek voor je mond als een vorm van protest, maar ook voor jezelf: misschien voel je je dan wat minder onzeker.
Als je iets aan je oog hebt, dan doe je een zonnebril op als je je onprettig voelt zonder. Iets in die sfeer bedoel ik.
Vreemd antwoord misschien, maar wie weet is het een oplossing voor je?
Een hele nare situatie!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, uw werkgever mag u verzoeken om op het werk te verschijnen.

Doch heeft wel nogal wat haken en ogen.

Volgens de diverse wetten en regels moet betrokkene gewoon op het werk verschijnen.
Mits dat ze het aankan.
Doch door de betrokkene aangegeven problemen heeft ze daar veel moeite mee.
Begrijpelijk.

Doch hoeft het niet zo verkeren dat ze weer aan het werk moet.
Als de werkgever haar geen ander passende werkzaamheden kan laten doen in de vorm van thuiswerk dan kan betrokkene hier (langdurig) geestelijk letsel aan overhouden.
Ze kan namelijk al of niet openlijk gepest worden.

Dat laatste heeft wel degelijk invloed op het functioneren op de werkplek en kan zelfs voor een langere tijd doorwerken.

Als we het hier over een korte periode hebben dan kan dit mischien overbrugt worden met verlofdagen en/of adv dagen.
Mischien wel iets in de trant van onbetaald verlof.
Of een combinatie van.

Anders rest er niets anders om een goed gesprek aan te gaan met je bedrijfsarts.

In het beginsel mag uw werkgever u verplichten om op het werk te verschijnen, maar niet eerder dan met uitdrukkelijke toestemming van uw bedrijfsarts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp hartstikke goed dat jij je niet happy voelt zonder tanden en je doet een prima voorstel aan je baas. Ik hoop van harte dat hij/zij daar een stukje in mee gaat.
Maar... je bent niet ziek en je werkgever mag van je vragen te komen werken! Heeft je tandarts niet een tussenoplossing?

De overtuiging van je baas dat het je goed doet is overigens vooringenomen. Dat kan een ander niet voor je bepalen.

Sterkte ermee!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lichamelijk gezien ben je niet ziek. Wel beperkt natuurlijk, want eten en duidelijk articuleren zullen verrekte lastig zijn. Psychisch ben je waarschijnlijk wél ziek, in de zin dat je overduidelijk lijdt onder de situatie.

Of je ook ziek bent in de zin van de ziektewet, dus niet in staat om eigen of eventueel vervangend werk te doen, is aan de bedrijfsarts om te beoordelen. Die kan daar eventueel een psycholoog bij inschakelen.

Als de bedrijfsarts inschat dat jij in staat bent om te werken, dan kan je baas dit inderdaad van je vragen. Overigens denk ik absoluut niet dat je baas geen respect voor je heeft, maar bekijkt hij het puur praktisch en op het niveau van beperkingen ten opzichte van werk. Daarbij kan het zijn dat je werkgever niet helemaal doorheeft dat het missen van je tanden niet alleen zichtbaar is wanneer je je mond opendoet, maar dat je letterlijk een totaal ander gezicht hebt zonder gebit. Dat kan ik echter niet beoordelen, en op zich is het logisch dat de werkgever puur en alleen kijkt op basis van de feitelijke en overduidelijke beperkingen. Zoals anderen ook al zeggen: een zieke werknemer is duur, en niet elke ziekte maakt je ongeschikt voor werk.

Het is dus de bedrijfsarts die aan moet geven of werken voor jou op dit moment a) mogelijk is en b) niet schadelijk voor je is. Als jij het niet eens bent met het oordeel van de bedrijfsarts, kun je een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Dan wordt de hele situatie opnieuw beoordeeld door een verzekeringsarts en een arbeidsdeskundige van het UWV. Als werknemer betaal je een eigen bijdrage van 50 euro.

Zo'n deskundigenoordeel is alleen zinvol als jij van mening bent dat je ziek bent, dus door psychische klachten (als gevolg van je lichamelijke probleem) niet kunt werken. Als jij zelf vindt dat je theoretisch gezien wel kúnt werken, is dit geen ziektwet-kwestie, maar zul je een andere oplossing moeten zoeken. Bijvoorbeeld door vrije dagen op te nemen, of door thuis te werken. Ik zie dat je dit laatste ook gevraagd hebt en vind dat een heel redelijk voorstel, tenzij natuurlijk jouw functie niet thuis uitgeoefend kan worden. Ik weet niet of je dit verzoek nog op een andere manier kracht bij kunt zetten, bijvoorbeeld met een schriftelijk verzoek, of door overleg met iemand van personeelszaken, of de bedrijfsarts? Dan zou ik persoonlijk daar op inzetten, mits dat natuurlijk mogelijk is gezien de werkzaamheden.

Informatie over het deskundigenoordeel vind je in onderstaande bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een mondkapje voor, wat ze ook gebruiken bij operaties e.d.? En daarop de tekst ... of afbeelding...
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig maar ik dacht in een flits ook aan een originele versie van een mondkapje ;-) Al trek je zo natuurlijk meer aandacht dan wanneer je gewoon naar je werk gaat en je mond gewoon wat vaker dicht houdt. Toch een + voor jouw ludieke antwoord Fijne zondagavond nog!
Jouw baas heeft zelf ook een procedure te volgen en Ja hij heeft gelijk dat jij er zelf ook beter van wordt als jij je weer 'normaal' gaat gedragen. Geen tanden hebben is echt geen geldig excuus om thuis te blijven. Je doet daarmee aan onderwaardering van de rest van jouw persoonlijkheid. Ik weet dat dit krasse taal is maar ik weet waarover ik praat.

Toen ik tijdens de 1e maand van mijn 1e job in het onderwijs 5 tanden kwijt was (waarvan 3 frontaal vooraanzicht) toen stond ik voor een gelijkaardig dilemma. Ik was toen een heel onzeker iemand en ik was als de dood dat mijn haantje-de-voorste leerlingen het mij als nieuweling ontzettend moelijk zouden maken.
Ik had de keuze, thuis blijven tot mijn gebit klaar was of op mijn resterende tanden bijten en datgene doen waarvoor ik betaald werd. Ik ben blijven werken en ik kan je verzekeren dat dit aanvankelijk niet de makkelijkste keuze was want als je nog enkele tanden hebt dan valt dat gat des te meer op.
En toch, vraag me niet hoe ik het klaar heb gespeeld maar toen ik eindelijk mijn gebit had zeiden enkele collega's dat het hun nooit opgevallen was dat ik tanden kwijt was. Ik heb het er vooraf nooit met anderen over gehad en heb me steeds gefocust op zaken die, in functie van mijn persoonlijke groei en die van mijn leerlingen, belangrijker waren.

Later kampte één van mijn vriendinnen met dezelfde perikelen als jij. Mislukte bottransplantaties, traumatische ervaringen etc.
Ik heb toen heel lang op haar ingepraat en haar geleerd hoe ze zich kon gedragen en hoe ze haar mond kon bewegen zodat het voor anderen minder opviel dat ze nog steeds geen gebit had.
En ja hoor, na 2 weken was ze zodanig gedreven dat ze zelfs voor een nieuwe job als receptioniste ging solliciteren en weet je wat? Ze werd aanvaard en ze kon op heel veel begrip van alle betrokken rekenen omdat ze zich had voorgenomen om vooral vriendelijk te zijn tegenover zichzelf en tegenover haar omgeving. Daar hadden de mensen zoveel baat bij dat ze na een tijdje zelf ook vrolijker kwamen werken.

Moraal:
Je bent zoveel meer dan alleen die mond zonder tanden. Je hebt zowel aan jezelf als aan anderen zoveel meer te bieden met een lachende snoet (tijdelijk zonder tanden) dan met een brekend hart binnen de 4 muren van jouw woonst.

Later las ik het boek 'Niet durven, toch Doen' (inkijkexempl. via link) en ook dat heeft mij geïnspireerd om telkens opnieuw mijn onzekere zelf te overwinnen.

Ik wens het ook jou toe dat je durft én doet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding