Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Word bij ziekte na een jaar 70% van mijn totale loon uitgekeerd of word ik alleen gekort op het deel waar ik nog op ziekgemeld sta?

Ik ben over 2 weken een jaar ziek gemeld bij mijn baas. Ik zak dus terug naar 70% van mijn loon. Alleen ik sta al voor 90% beter gemeld en dus nog 10% in de ziektewet. Gaat nu die 30% af van mijn gehele loon of alleen over het deel waarin ik nog ziek gemeld sta?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als je 90% beter bent en die uren gewoon werkt krijg je daarover gewoon je volledige loon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Werkgevers zijn verplicht om, waar medisch gezien mogelijk, hun zieke werknemers weer (deels) aan het werk te krijgen (reintegratie). Doorbetaling van (een deel van) het loon is dan een goede stimulans, naast begeleiding op verschillende manieren om jouw reintegratie te bespoedigen. In de CAO die voor jou geldig is staat over welk deel de werkgever moet betalen bij ziekte en reintegratie. Dus lees je eigen CAO. Sowieso moeten (volgens de wet) werkgevers over 2 volledige jaren ziekte totaal 170% betalen. in jouw geval begrijp ik dat je het 1ste ziektejaar al 100% hebt ontvangen; dus in het 2de jaar wordt dit maximaal 70%. Als je deels weer aan het werk gaat, is het gebruikelijk dat de werkgever dat deel dan weer normaal betaalt, eventueel dus meer dan 70%. Echter: die aanvullende betaling boven die 70% hangt dus wel af van je CAO. Maar ook van je werkgever en jij zelf: als jij een goede staat van dienst hebt is de werkgever uiteraard bereid je ter wille te zijn. Is de werkgever niet of minder tevreden over jouw inzet in de jaren dat je niet ziek was, dan haalt hij het onderste uit de kan en zal hij zo min mogelijk betalen en eventueel aansturen op beeindiging arbeidscontract.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing