Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een medewerker die niet om legitimatie vraagt een boete krijgen van zijn/haar werkgever??

Ik had ID van klant verkeerd gelezen en klant was nog geen 16 en kreeg dus per ongeluk wel alcohol mee.
deze was echter gestuurd door de inspectie zelf en was al 2de keer bij dat filiaal en eerste x was bij een collega en en die kreeg een waarschuwing maar nu kreeg dat filiaal een boete en de werkgever zei dat ik die boete zelf moet betalen.
de boete bedraagt €5000 en ik ben 17.

MAG DIT??????

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Nee, dit kan niet zomaar. Het filiaal krijgt de boete, niet jij.
Jouw werkgever kan jou wél bij de kassa's weghalen, als blijkt dat jij je werk niet goed doet.
13 jaar geleden
Dit is mogelijk aangezien jij de fout hebt begaan, natuurlijk niet met opzet ga ik van uit. Je zou je contract moeten na lezen of er iets dergelijks in staat, hier kun je namelijk voor getekend hebben. Net als bijvoorbeeld geheimhoudingsplicht, als je iets zou lekken kun je een boete krijgen. (niet in jou geval natuurlijk nu).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor. Ingevolge het burgerlijk wetboek (7:658 en/of 7:611) ligt de verantwoordelijkheid bij de werkgever. Zelfs al zou je het wel opzettelijk hebben gedaan zou de rechter dit toch bij de werkgever neerleggen. Een werkgever in Nederland is simpelweg aangeschoten wild.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, jouw baas zou dan in overtreding zijn. Het bedrijf is al eerder gewaarschuwd en moet zelf controleren of alles wel goed gaat en moet ook zijn personeel goed instrueren. Het is hun verantwoording!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing