Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is e-mail ook een "schriftelijke bevestiging"?

Volgens de CAO staat er: "Ontvangst van
de brief wordt door de afdeling HR schriftelijk bevestigd.". Is een e-mail dan ook schriftelijk of kan ik een brief via de post verwachten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Bij grotere bedrijven (waarop een CAO van toepassing is) is het gebruikelijk dat ontvangstbevestigingen via de post worden verstuurd. Anders zou in de tekst van de CAO waarschijnlijk ook hebben gestaan dat je "schriftelijk of per e-mail" een bevestiging tegemoet kunt zien. Ook in personeelsadvertenties wordt doorgaans dat onderscheid gemaakt.

Personeelsafdelingen gaan meestal 'officieel en zorgvuldig' te werk bij de afhandeling correspondentie met medewerkers en sollicitanten. Alle correspondentie wordt automatisch in (vaak digitale) dossiers vastgelegd. Voor e-mailberichten is dat lastiger te regelen dan voor brieven.
(Lees meer...)
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een overeenkomst per e-mail is rechtsgeldig. De wet stelt namelijk geen eisen aan de vorm waarin je een overeenkomst sluit, behalve bij een paar speciale gevallen (zoals koop van een huis). Net zoals je mondeling iets kunt kopen, mag dat dus ook per mail.

In Nederland geldt geen eis dat een overeenkomst (contract) op schrift moet worden vastgelegd, behalve bij een zeer beperkt aantal overeenkomsten. Daarom is het mogelijk om een overeenkomst te sluiten per e-mail. Ook de opzegging kan per e-mail gebeuren. Wel moet de elektronische verklaring dan aan een aantal bijzondere eisen voldoen. Zie bron.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar: wordt er een overeenkomst gesloten? Dan moet de verkoper je nog een keer over alles informeren. Dat mag per mail. Maar de informatie over het bedenkrecht van zeven werkdagen en op welke manier je die kunt inroepen moet schriftelijk, dus per brief. Dat regelt de Wet Koop op Afstand. Zolang je deze schriftelijke informatie niet ontvangen hebt, heb je zelfs drie maanden na het sluiten van een overeenkomst het recht om je te mogen bedenken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je het beste navraag kan doen bij je afdeling HR. per bedrijf kan nog wel eens verschillen wat zij vinden dat onder schriftelijk en wat onder digitaal valt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: