Kan een werknemer met een vast contract ontslagen worden?
Goedendag,
Ik heb een vast contract bij een groot bedrijf en werk al paar jaar. Ik heb een servicegerichte werk. Ze hebben mij een waarschuwingsbrief gegeven waarin geen duidelijke feiten in staan. Ook werden er geen feiten op tafel gelegd. Ik doe mijn werk altijd al goed en mensen aan wie ik service verleen zijn ook tevreden.
Is het mogelijk dat ze mij aan de hand van dit soort waarschuwingen kunnen ontslaan?
En houd je verder ook een beetje van de domme, in de zin van: je hebt geen idee wat er mis zou zijn, je doet gewoon je werk goed en gaat daar mee door alsof er niets aan de hand is. Daarnaast kan je inderdaad een functioneringsgesprek aanvragen; laat de dingen die besproken worden zwart op wit zetten (want zo hoort dat) en teken het verslag alleen als je je er in kan vinden.
Mocht het dreigen aanhouden, houd dan zelf ook een dossier bij; wanneer je welke brief hebt gekregen, hoe je daar op hebt gereageerd, de vragen die je hebt gesteld en het antwoord dat je daar op hebt gekregen. Bijvoorbeeld: als jij om een functioneringsgesprek vraagt (doe dat via de mail), dan kan je hun reactie (ook als die uitblijft) in je dossier meenemen.
Is er een ombudsman op je werk? Vakbond? Vertrouwenspersoon (die je ook echt vertrouwt - ik ken situaties waarin de vertrouwenspersoon teveel meegaat in de wensen van de werkgever)?
Bewaar ook mailtjes of brieven waarin de mensen aan wie jij service verleent, laten merken dat ze tevreden over je zijn (bedankjes, complimentjes).
Hoop dat het gewoon een foutje was - en dat het anders snel uit de lucht is. Maar in een ander geval; dan hoop ik dat het je niet teveel zal raken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.