Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een werknemer met een vast contract ontslagen worden?

Goedendag,

Ik heb een vast contract bij een groot bedrijf en werk al paar jaar. Ik heb een servicegerichte werk. Ze hebben mij een waarschuwingsbrief gegeven waarin geen duidelijke feiten in staan. Ook werden er geen feiten op tafel gelegd. Ik doe mijn werk altijd al goed en mensen aan wie ik service verleen zijn ook tevreden.

Is het mogelijk dat ze mij aan de hand van dit soort waarschuwingen kunnen ontslaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Nee. Om jou vanwege je functioneren te ontslaan moet er een dossier opgebouwd worden met duidelijke feiten. Een onduidelijke waarschuwingsbrief is geen dossier. Het is ook geen aanleiding om later te kunnen zeggen dat jij niet functioneerde, want als ze jou geen informatie geven over hoe je je functioneren kan verbeteren kan je er ook niet op afgerekend worden.

Helaas is het zo dat door de manier waarop het ontslagrecht geregeld is sommige bedrijven rare sprongen maken om een zo laag mogelijke ontslagvergoeding te hoeven betalen (of zelfs proberen de werknemer zo te pesten dat hij er zelf de bres aan geeft). Ik zeg niet dat er in dit geval ook sprake van is, maar het betekent wel dat jij adequaat moet handelen om op een later punt een vervelende situatie te voorkomen.

Het advies in dit soort zaken is om altijd de vinger aan de pols te houden. Geef een schriftelijke reactie op de waarschuwingsbrief. Vraag om een functioneringsgesprek. En vraag je personeelsdossier op om te kijken wat daar wel en niet in zit. Wees een goed werknemer, dat is alles wat ze van je kunnen vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet het in je functioneringsgesprekken besproken zijn en op papier staan.
Je kunt wel met vast contract ontslagen worden als er duidelijke en goede redenen zijn. En het dus besproken is en je de kans hebt gekregen om je te verbeteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een vast contract mogen ze je niet zonder 'goede' redenen ontslaan. Jouw werkgever zal hiervoor toestemming moeten krijgen, hij met daarvoor gegronde redenen aan geven, eerder zal hij jou niet mogen ontslaan.

Toegevoegd na 21 minuten:
Om de rechten van werknemers te garanderen, bepaalt het ontslagrecht dat werknemers alleen met een goede reden ontslagen mogen worden. bijvoorbeeld alleen als zij zich misdragen of al langere tijd niet goed functioneren.

Er is een aantal redenen voor ontslag waar een werkgever wel mag ontslaan;
Reorganisatie, bedrijf verhuist,
als de werknemer niet meer functioneert of niet meer geschikt is voor dat werk (behalve bij ziekte)
bij een ernstig conflict,
bij langdurige arbeidsongeschiktheid en bij het niet kunnen aanbieden voor passend werk.
bij onbehoorlijk gedrag, (dronken, stelen enz)
als werkgever en werknemer allebei akkooord gaan.

De werkgever mag een werknemen alleen ontslaan als;

hij een ontslagvergunning van UWV werkbedrijf heeft,
door de arbeidsovereenkomst via de kantonrechter te ontbinden,
op staande voet,
in de proeftijd.

Als je nooit een gesprek over je functioneren hebt gehad en alleen door een soort van brieven/waarschuwingen een vorm van ontslagdreiging hebt gekregen, zal een werkgever jou niet mogen ontslaan. Geen kantonrechter zal dit toestaan. Je moet het recht krijgen je te verweren en een gesprek is wel het minste wat je moet krijgen. Ik zou je dus wel aanraden nooit met het ontslag akkoord te gaan maar altijd bezwaar aan tekenen omdat je het niet ermee eens bent en je nooit eerder klachten over jouw werkwijze hebt gehad. Kijk eens bij mijn bron voor de wettelijke regels hieromtrend. Hier wordt alles haarfijn uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet na 1 waarschuwing, maar wel na enkele waarschuwingen op papier, vast contract of niet.
Het is van belang dat je tegen elke waarschuwing beroep aantekend en daar in zet dat je niet inziet waar voor je gewaarschuwd bent en je dus niet kunt vereenzelvigen met de waarschuwing en daarom de waarschuwing als niet verstuurd zult bekijken.
Doe je dit niet, dan geef je jouw werkgever gelijk.
Als jouw werkgever je enkele waarschuwingen heeft gegeven en je gaat niet in beroep, dan mag de werkgever een ontslag vergunning aanvragen (met enkele waarschuwingen op papier waar je niet tegen in beroep bent gegaan zal deze vergunning worden verstrekt) en jouw dan mogen ontslaan.
Ik heb zelf in dat schuitje gezeten en je staat er van te kijken hoe slecht de positie van een werknemer tegenwoordig is.

Het rottige is, ook al sta jij in jouw recht en heb jij beroep aangetekend tegen alle waarschuwingen, dat een werkgever na enkele waarschuwingen het dan kan gaan gooien op "verstoorde werkrelatie" welke in de meeste gevallen ook als ontslag reden door een rechter zal worden toegewezen, uitzonderingen daar gelaten.
Zo als het oude gezegde gaat, wil men een hond slaan dan vind men altijd wel een stok.

Dus in elk geval altijd beroep aantekenen tegen elke waarschuwing die je krijgt, aangetekend versturen! Dit is ook belangrijk voor als je naar een andere baan over gaat.
Ga ondertussen vooral kijken naar ander werk want ik vrees dat jij je langste tijd daar gehad hebt.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt informeer daar eens. Een keer met zo'n advocaat naar je baas heeft voor een collega wonderen verricht; ze heeft nooit ergens weer last mee gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht altijd dat het wel kon, bij drie keer een officieel waarschuwing...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit mag niet , als ik zo lees gaat het niet om disfunctioneren of iets dergelijks. En neem aan dat dit ook het geval niet zal zijn. Dit valt daarom ook niet onder bijzonder ontslag.

zoals eerder is beantwoordt moet er een dossier opgebouwd worden met alle feiten waarin zou staat wat er aan de hand is.

Vraag dus om je personeelsdossier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing