Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een wergever zijn werknemer tijdens kantooruren verplichten mee te doen aan een sportdag georganiseerd door werkgever?

N.v.t.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Het is werktijd, dus ik neem aan van wel. Als je niet wilt zul je een verlofdag moeten nemen.
Dat moesten de werknemers die niet mee wilden op het bedrijfsuitje ook, of gewoon werken.
anneliez
13 jaar geleden
Wanneer een bedrijfsuitje/sportdag onder werktijd wordt organiseert waarbij deelname van het personeel verplicht is, loopt de werkgever het risico ook aansprakelijk te worden gesteld door één van de werknemers voor eventuele, door hem of haar tijdens dit bedrijfsuitje opgelopen schade.

Niet verplichte bedrijfsuitje/sportdag, is als het in eigen tijd betreft, bijv na werktijd of in het weekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Staat niet in je functieomschrijving neem ik aan... Niet verplicht dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijns inziens kan dat.

Een sportuitje valt onder de noemer teambuilding. Bij goed werknemersschap hoort het bijwonen van teambuilding-sessies. Dat betekent dat jij niet zonder meer kan weigeren om die dag niet mee te gaan of niet te werken.

Tot hoever goed werknemersschap reikt lijkt me wel voor interpretatie vatbaar. Het lijkt me onredelijk om je te forceren om ook daadwerkelijk mee te doen. Dus stel dat het een voetbaltoernooi is en je gaat wel mee naar het veld, maar je weigert om het veld op te gaan, dan lijkt mij dat geen reden voor ontslag of berisping.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee,want een uitje is op vrijwillige basis, met de reden voor teambilding of gewoon voor de gezelligheid. daardoor snij je dus wel jezelf in de vingers als je niet mee gaat, kan verkeerde indruk wekken, bijv dat het je niet zo boeid allemaal etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing