Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik werk 25 uur en wordt ontslagen en kom in de ww. Mag ik dan naast mijn ww-uitkering 15 uur bijverdienen en mijn uitkering over de 25 uur behouden?

Als je twee banen hebt 1 van 15 uur en 1 van 25 uur en je wordt ontslagen voor de baan van 25 uur krijg je ww voor die 25 uur los van de inkomsten van de baan van 15 uur.
Dus zou je denken dat je in bovengenoemd geval je uitkering blijft behouden over 25 uur. Of niet dat is de vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Nee, dat werkt zo niet. In je WW krijg je ongeveer 70% van je loon wat je verdiende bij de 25 uurs baan.

De inkomsten van de 15uurs baan zul je moeten opgeven als inkomsten voor / van werk en die worden ingehouden op je uitkering.

Dit heb ik ongeveer ook meegemaakt, plus een boete van het UWV omdat ik die andere uren niet als inkomsten heb opgegeven.
Daar heb ik mee gegokt en verloren) Want ik wou dubbelop.

Alles is via de Belastingdienst traceerbaar, zolang het via de 'witte' en dus legale route gaat

Toegevoegd na 23 minuten:
Als je al WW krijgt, want deze constructie riekt meer naar een WWB (wet werk & bijstand = WWB) die via je plaatselijke gemeente gaat (je moet je gegevens indienen bij je plaatselijke UWV werkbedrijf, omdat je ontslagen bent bij je 25 uurs werkweek,
dan worden je gegevens naar je lokale gemeente gestuurd en zij beslissen of je voor WWB in aanmerking komt. Daarna heb je, behalve je bewijs van inschrijving, die je als werkzoekende moet hebben bij het UWV, niets meer met het UWV te maken. Alleen zorgen dat je als werkzoekende ingeschreven blijft bij het Werkbedrijf!!!

WWB houdt verder in dat je gewoon die 15 uurs baan door blijft werken & dat de rest eventueel door je gemeente wordt aangevuld tot 40 uur. Al met al je gebruikelijke werkende uren.

Anders heb je niet genoeg om van rond te kunnen komen.

Hou er rekening mee als je van je gemeente WWB krijgt, zij er alles aan zullen doen om je zo snel mogelijk weer aan een veertigurige werkweek te krijgen, OOK als dat zou betekenen dat je je huidige 15 uursbaan zou moeten opzeggen, die zou je namenlijk zou kunnen beletten / tegenhouden om een normale 40 urige week te -kunnen- werken.

Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten en dit is wat mij verteld is, specifiek op mijn situatie... dus,
Nogmaals, Vraag heel goed na bij je lokale UWV werkbedrijf wat in uw geval het beste is wat je kunt / moet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de tweede baan al had toen je ontslagen werd in die tweede, dan worden die uren niet in korting gebracht op je ww-uren.

"Het kan zijn dat u - voordat u werkloos werd - twee banen combineerde of naast een baan werkzaam was als zelfstandige. Als u dan werkloos wordt van een baan, tellen de verdiensten van de andere baan of het werk als zelfstandige niet mee."

Als je meer gaat werken in je andere baan, dan worden het aantal meer gewerkte uren in korting gebracht op je ww-uitkering.

"Een voorbeeld.

Joyce werkt bij een bank en is daarnaast zelfstandig gevestigd acupuncturiste. Zij werkt 30 uur bij de bank en 10 uur als zelfstandige. Als zij bij de bank ontslagen wordt, gaat zij 15 uur meer werken als zelfstandige. Het UWV verlaagt daarop haar WW-uitkering met 15 uur. Joyce houdt dan een WW-uitkering van 15 uur over."

Toegevoegd na 4 minuten:
Uit intermediair:

"Als je vijf dagen per week werkt en er hiervan drie ‘verliest', ben je voor wat betreft die drie dagen werkloos. Je hebt dan een arbeidsurenverlies van 24 uur per week (mits je acht uur per dag werkt) waarvoor je een WW-uitkering kunt aanvragen.

Hoeveel je met die baan van twee dagen per week verdient, heeft geen enkele invloed op de hoogte van je uitkering. Ook niet als je daar een riante beloning voor zou krijgen. Het gaat bij een WW-uitkering om het arbeidsurenverlies en jij verliest drie werkdagen per week. "
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing