Kan Albert Heijn mij verplichten om over te werken?
Ik ben een 16 jarige vulploeg medewerker bij Albert Heijn. Ik werk onder andere op zaterdag avond. Ik sta dan ingepland (zwart op wit) tot 22.00 uur 's avonds.
Nu heb ik gisteren een felle discussie met mijn teamleider gehad (nieuwe teamleider overigens) dat hij mij niet wilde laten gaan: "voordat het werk af is, gaat er helemaal niemand naar huis". Ik heb hem duidelijk aangegeven dat ik niet langer kán blijven werken om persoonlijke redenen (die ik met hem gedeeld heb). Hij echter had hier geen boodschap aan en stelde dat hij mij niet kon vasthouden daar, maar ik zelf de consequenties zou moeten dragen als ik weg zou gaan.
Ik vind dit zeer frappant. Ik sta nochtans vast ingeroosterd tot 22.00 uur. Je kunt me netjes vragen over ik iets langer kan blijven, maar je kunt me toch niet dwingen om langer te blijven omdat ik anders zelf de consequenties moet dragen?
Ik ben overigens gewoon weggelopen. Ik ben benieuwd of iemand me kan vertellen of Albert Heijn inderdaad kan zorgen dat dit consequenties heeft, alhoewel ik dat zeer eigenaardig zou vinden.
Toegevoegd na 26 minuten:
Om nog even wat verwarring op te lossen. In de CAO voor supermarkten 2010/2011 staat niet dat je verplicht kan worden door te werken langer dan je staat ingepland o.i.d.. Staat alleen wat er onder overwerken verstaat wordt (namelijk in overleg met je leidinggevende langer blijven dan dat je eigenlijk werkt). En nee, het wordt niet betaald en 20.00 is de sluitingstijd.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.