Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik zit vast aan een jaarcontract, kan ik hier onderuit komen?

Sinds begin november 2010 heb ik een bijbaantje als kassamedewerker. Ik heb een 3-uur jaarcontract. Ik ga er altijd met plezier heen maar omdat ik daarnaast ook nog fulltime studente ben lukt het me bijna niet om het werk met alles te combineren (De tijden / dagen zijn niet ideaal).

Ik zou dus graag willen stoppen, maar kan dit zomaar? Ik heb verschillende artikelen gelezen waarin iets staat over opzegtermijnen maar dit is mij niet helemaal duidelijk.

Alvast bedankt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nou moet ik er wel eventjes bijzeggen dat ik begin november 2010 een halfjaar contract had en vanaf mei 2011 een jaarcontract kreeg tot mei 2012

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik neem aan dat in goed overleg veel mogelijk is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt ten alle tijden een opzeg termijn meestal een maand. alleen niet als je een nul uren contract hebt. je zou kunnen kijken hoelang jouw opzeg termijn is en of je die eventueel wel hebt. als het bijv een maand is zou je nu op kunnen zeggen en dan kun je over een maand weg. maar misschien als je de situatie uitlegd je eerder weg kan. succes

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Een jaarcontract is een contract voor bepaalde tijd.
Dat houdt in dat je die dient uit te dienen, en dat geen opzegtermijn nodig is, voor geen van beiden partijen (tenzij in het contract uitdrukkelijk anders overeen gekomen is).
In jouw geval zou je werkgever jou, en jij je werkgever, aan de overeengekomen duur van het contract kunnen houden, oftewel tot mei 2012.

Maarrrrr ... in onderling overleg en met wederzijds goedvinden is van alles mogelijk. Zeker in het geval van een 3-urencontract en jouw motivering lijkt het mij alleszins redelijk dat er een oplossing gevonden kan worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ga naar personeelszaken en leg de situatie uit. Het lijkt mij dat ze voor die drie uren wel een oplossing kunnen vinden en dat ze begrip zullen hebben voor jouw probleem(pje).
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Nee hoor je kunt gewoon opzeggen, anders zou een werknemer met een vast contract wel een heel groot probleem hebben. Je zult waarschijnlijk wel een opzegtermijn van 4 weken hebben. Daarna ben je vrij om te gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1
Bij contracten met een bepaalde tijd geldt dat deze in principe voor zowel werkgever als werknemer uitgezeten moeten worden, tenzij anders afgesproken onderling of in de CAO Zie de veelgestelde vragen op werk.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Correct. De werkgever verplicht zich, bijzondere omstandigheden daargelaten, om de werknemer een jaar in dienst te houden maar voor de werknemer geldt gewoon een opzegtermijn van een maand. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Kees lang niet gezien/ tegen gekomen , bedankt voor je + !
Standaard geldt dat je een contract met een bepaalde tijd uit moet zitten, tenzij er een opzegtermijn in staat.

Maar een korte blik in de CAO voor supermarktmedewerkers (artikel 19) leert mij en jou dat er altijd een opzegmogelijkheid moet zijn. De CAO maakt geen onderscheid tussen overeenkomsten voor bepaalde tijd en onbepaalde tijd. Er zal dus zeer waarschijnlijk een bepaling in jouw contract staan die dit bevestigd. Heb je je contract nagelezen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedrijf is geen boeman. Leg de situatie uit. Meestal hebben ze wel een wachtlijst van mensen die daar willen werken. Dus misschien is je opzegtermijn in te korten naar een week of zo. Nee heb je ......
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk bedrijf met contracten werkt met opzegtermijnen, dus er zijn altijd mogelijkheden! Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: