Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit een vorm van oncollegialiteit?

Mijn collega stuurt een aantal collega;s een mail dat hij niet meer bereikbaar is en bedankt ons voor de samenwerking. Vervolgens bel ik hem en er blijkt een arbeidsconflict te zijn. Het wordt mij in vertrouwen verteld dus ik weet van niets. Dan komt er iemand van personeelszaken bij mij op de kamer werken en ik vraag haar niets vermoedend wat er met mijn collega aan de hand is omdat wij zo een raar mailtje hebben ontvangen. Hierop werd gereageerd of ik dat mailtje door wil sturen voor een dossier vorming. Omdat weigeren ook niet tot mijn functie hoort heb ik de mail gestuurd. Voel mij nu zo lullig tegenover mijn collega. Ik heb wel geuit dat ik dit niet prettig vind omdat ik dit niet een vorm van collegialiteit vind. De reden van de na vraag was omdat er door zijn afwezigheid geen werkzaamheden voortgezet konden worden. En omdat ik zgn van niets weet moest ik toch informatie over hoe nu verder. Voel ik mij nu terecht schuldig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt iets in vertrouwen verteld en toch ga je dit doorbrieven aan PZ. Je begeeft jezelf wel in een wespennest als jij je bemoeid met iemand zijn conflict. Volgende keer niet in mengen, het zijn niet jouw zaken. Op die mail staat ook jouw naam als doorstuurder. Terecht dat jij je nu lullig voel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kathlyn, aangezien jij de vraag niet goed leest neem ik jouw antwoord zeker niet serieus. Het mailtje stond los van de informatie wat mij in vertrouwen verteld is. Als ik die persoon niet had gesproken had ik hetzelfde gehandeld. Het ging om de werkzaamheden niet om het conflict zelf.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik kan me voorstellen dat je door zo'n vraag wordt overrompeld en dan nog; is het het waard om je eigen positie op het spel te zetten?
Je had natuurlijk kunnen vragen of PZ het opvragen van andermans mail ethisch verantwoord vindt, maar met de vraag alleen al kun je jezelf buiten spel zetten.
Ik kan begrijpen dat dit je een onprettig gevoel geeft, maar je moet wel heel sterk in je schoenen staan wil je zo'n verzoek kunnen negeren. Ik zou het wel tegen de
collega zeggen.
Voor de toekomst ben je gewaarschuwd dat je je woorden op een goudschaaltje moet leggen als je met PZ te maken hebt. Sterkte!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, je deed wat je gevraagd werd. En als je collega die moest vertrekken een goede vriend van je is zal hij dit begrijpen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil je geen schuldgevoel aanpraten,maar persoonlijk had ik gezegd: Nee daar doe ik niet aan mee toen er werd gevraagd of je de mail wilde doorsturen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ inderdaad . In je functieomschrijving staat waarschijnlijk niet dat je verplicht ook informant bent van PZ.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik heb duidelijk laten weten dat ik hier niet mee akkoord ben maar wat ik al zei in mijn functie kan ik het niet weigeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat had ik gelezen,maar je kan het wel degelijk weigeren want niemand kan jou verplichten om een aan jou gestuurde mail door te sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk een beetje onwetendheid van mij uit dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach het is gebeurd en je kunt het niet meer terug draaien. Misschien een goede leer voor de volgende keer. ;-)
Het verdient niet de schoonheidsprijs. Je hebt bovendien de vraag van PZ zelf enigszins uitgelokt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien de persoon afscheid van jullie heeft genomen in de mail, is het geen vorm van oncollegiaal zijn. Het is immers geen collega meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een collega van jou of een ex collega een arbeidsconflict heeft met zijn werkgever is dat tussen hun. daar kunnen ze jou niet bij betrekken. en dat zou ik persoonlijk ook niet willen. maar het is gebeurd je kunt je ex collega altijd uitleggen wat er is gebeurd( mocht je er een naar gevoel bij hebben)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik heel eerlijk ben vind ik het jammer van je dat je deze inmiddels ex-collega gebeld hebt. Het is zijn keuze om het zo te doen als hij deed en dit is zijn goed recht. Als jullie een goed contact met elkaar hadden dan had hij je zelf uitgelegd wat er aan de hand is. Hij heeft de keuze gemaakt om het conflict te houden bij hem en degene waar een conflict mee is. Zo zie je maar dat je nieuwsgierigheid bedwingen ook best handig kan zij. Oorzaak-Gevolg
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niets oncolegiaals aan, je mag dat mailtje best door sturen, tenzij je collega aangegeven heeft dat het om een vetrouwlijk mailtje ging. Je collega beseft echt wel dat een mail naar diverse collega's, niet geheim blijft, anders is hij wel erg naief.
En waarom zou je hem niet mogen bellen, tuurlijk mag dat wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het aardig dat je die oud collega nog even belt, en of dat nu nieuwsgierigheid, belangstelling of noodzakelijk was voor je werkzaamheden, maakt niet uit. Die persoon weet waarschijnlijk zelf wel wat er gebeurt met informatie die hij/zij aan jou vertelt. Ik zou voorstellen dat diegene van PZ zelf vraagt om dat mailtje bij je oud-collega. Dat dossier-gedoe ,daar sta jij buiten. En ja, je voelt terecht schuldig, maar er staat waarschijnlijk niet zo heel veel info in die mail dus hoeft je er geen nachten wakker van te liggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het niet dat je verkeerd gehandeld hebt; in de mail die je door gestuurd hebt, staat vast niets wat PZ niet weet. Daarnaast zou ik ook bij PZ vragen of zij wat weten als ik zo'n mail van een collega krijg.
Wat je wel zou kunnen doen is je (ex-) collega bellen en vertellen wat er gebeurd is. Laat het dan verder aan je (ex-)collega en PZ over hoe verder. Probeer je dus verder niet te mengen in het conflict...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nog wel mijn collega hoor. Ik wil ook neit bellen omdat het vuur dan misschien nog verder opgelaaid wordt. Het was een kort en abrupt mailtje dat hij niet bereikbaar was en bedankt voor de samenwerking. Verder geen inhoudelijke informatie over het conflict zelf. ben er zelf wel overuit dat ik mij niet schuldig hoef te voelen eigenlijk

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding