Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn werkgever heeft toegegeven zonder mijn toestemming meerdere malen contact te hebben gehad met mijn vorige werkgever, wat kan ik doen?

Ik had al een tijd het vermoeden, en heb het hem maar gewoon gevraagd en hij gaf het meteen toe, na mijn sollicitatiegesprek 2 jaar geleden, heeft hij meerdere keren telefonisch contact gehad met mijn vorige werkgever waar ik na een aanvaring ben opgestapt.

Iets dat ik absoluut niet wilde, om die reden heb ik hem niet als referentie opgegeven. Maargoed het bedrijf staat gewoon in mijn CV, tijdens het sollicitatiegesprek heb ik met opzet niet aangegeven dat ik liever geen contact tussen hen heb, om geen onnodige aandacht eraan te besteden.

Ik weet dat de werkgever zoiets niet zonder toestemming mag doen, maar het is nu eenmaal gebeurt en ben er best boos om. Ik ben lid van FNV, kan ik dat bij hen melden? Of blaas ik het dan onnodig op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

Neem contact op met de FNV en vraag om advies. Zij hebben juristen in dienst, die wel raad weten met dit soort gevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even eerlijk zijn, ik kan me voorstellen dat je na een aanvaring met je vorige werkgever niet wilt dat deze je nieuwe baankans verpest.
je hebt daar ook recht op dat iemand zonder voorkennis of vooroordeel je kan beoordelen.
maar dat is 2 jaar geleden en hij heeft je toch aangenomen.
Ik ga er even vanuit dat je op dit moment verder goed functioneert ? .
Dus wat is het probleem?
ik denk dat je je meer ellende op de hals haalt. dan nodig
en nog eerlijker, als je nu niet goed functioneert volgens ,.....
dan is het ophalen van het verleden geen goeie tactiek
en zeker geen verdediging.
Je kan niet zeggen na 2 jaar dat je huidige werkgever afgaat op wat je oude baas zegt, hij is mans genoeg om zelf zijn oordeel te vormen.
boos worden over iets dat 2 jaar oud is klinkt allemaal nogal afschuiverig.

Ik lees wellicht iets tussen de regels dat er niet is
maar bazen kunnen nu eenmaal doen wat ze willen
en er valt voor jouw geen voordeel uit te halen.
toen niet en nu zeker niet

het is niet netjes misschien
maar toch hij heeft je toch aangenomen toen
13 jaar geleden
Ja ,je vraagt het wat is het probleem ? Leven we niet in een vrij open land iedereen heeft contact met iedereen .als dat jou net niet uit komt tja .misschien heb of had jij wel contact met ex werknemers van je huidige baas .hoe ben jij daar terecht gekomen ?en ja het op vrolijken van je cv is niet gelukt .ook diverse antwoorden zeggen lieg er maar op los in je cv ,dus ja logisch dat wetgevers er eens serieus naar kijken .want ja een herrie maker in de tent kan het bedrijf schaden .hij heeft zelfs onderzoek plicht . Dus jij mag wel bewust een onderwerp (tijds periode )onderbelichten ,en ook verzwijgen . En je werk gever moet maar dom alles voor waar aan nemen . Ja het is niet leuk zo achter je rug ,maar dat is nu eenmaal zo .jij probeerde ook inlichtingen te krijgen over het bedrijf waar je nu werkt .blijkbaar was de info niet belangrijk genoeg om je niet aan te nemen ,of hebben ze alleen zijdelings over je gesproken .ik weet dat ik hier geen vrienden meemaak ,maar draai de situatie eens om .succes en wijsheid maak het niet groter dan het is .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag die je je moet stellen is; "wat wil ik hiermee bereiken?"

Je kan het aankaarten bij de FNV, of hier heel boos om worden en verhaal halen bij je werkgever. En dan?

Wil je een excuus? Is het daarmee opgelost? De schade is al gedaan, dat kan je niet meer terug draaien.

Je kan het voeden en opblazen door er aandacht aan te schenken, maar wat bereik je daarmee?

Hou het doel voor ogen. Wil je je baan behouden? Of is dit voor jou reden om op te stappen? In het laatste geval kan je het wel uitbuiten. Bedenk je dan wel dat je daarna bij een volgende werkgever in hetzelfde schuitje zit.

In bepaalde werkvelden is het wereldje heel klein. Bazen bellen elkaar gewoon op. "ik heb Pietje Puk net ontslagen, als hij zich bij jou meldt weet je het vast".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het goed is mag je huidige werkgever wel informeren bij je vorige werkgever,maar je vorige werkgever mag geen negatieve dingen over jou zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vrees dat je weinig kunt doen en wat je wel kan doen (bv. een klacht indienen) kan alleen maar negatief voor jezelf uitpakken. Logisch dat je boos bent. Ik zou het wel doorgeven aan de FNV. Werkgevers krijgen (zeker met de rechtse tendens) steeds meer noten op hun zang. Ik heb hetzelfde probleem. Ik had een tijd geleden een werkgever waar ik na 6 jaar dienst na een wisseling van het management vreselijk gediscrimineerd werd. ik hield het 1 jaar uit en heb toen zonder ruzie ontslag genomen (ik was toen wel overspannen). ik heb wel in mijn exit-gesprek beloofd dat dit niet het laatste was wat hij erover zou horen...ik heb nu een ziedende brief klaarliggen. je moet zeker wel wat doen. maar eerst je positie veilig stellen..ik zou zeker een andere baan zoeken. iemand die iets achter je rug doet kun je immers niet vertrouwen. dat mag je ook gerust tegen je werkgever zeggen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing