Mijn werkgever heeft toegegeven zonder mijn toestemming meerdere malen contact te hebben gehad met mijn vorige werkgever, wat kan ik doen?
Ik had al een tijd het vermoeden, en heb het hem maar gewoon gevraagd en hij gaf het meteen toe, na mijn sollicitatiegesprek 2 jaar geleden, heeft hij meerdere keren telefonisch contact gehad met mijn vorige werkgever waar ik na een aanvaring ben opgestapt.
Iets dat ik absoluut niet wilde, om die reden heb ik hem niet als referentie opgegeven. Maargoed het bedrijf staat gewoon in mijn CV, tijdens het sollicitatiegesprek heb ik met opzet niet aangegeven dat ik liever geen contact tussen hen heb, om geen onnodige aandacht eraan te besteden.
Ik weet dat de werkgever zoiets niet zonder toestemming mag doen, maar het is nu eenmaal gebeurt en ben er best boos om. Ik ben lid van FNV, kan ik dat bij hen melden? Of blaas ik het dan onnodig op?
Was het niet net zo makkelijk geweest om daar open over te zijn? Uitleggen wat er is gebeurt en hoe?
Het is nu al te laat; het is gebeurd dus je kunt er niets meer aan doen. Ik begrijp dat je boos bent, ik zou het ook zijn.
Wat mij als werknemer zou interesseren is: waaróm heeft jouw werkgever contact gezocht? En zelfs meerdere malen. Wat is hier de reden van? Dat lijkt me op dit moment een meer belangrijkere vraag. Daarnaast: wat hebben zij besproken over jou? Of je hier een eerlijk antwoord op krijgt weet ik niet, uiteindelijk heeft je huidige werkgever ook niet gezegd dat hij ging informeren. Advies: als je nog eens solliciteert probeer dan (als mogelijk) die vervelende werkgever uit je CV te halen en de tijdspanne van andere werkgevers wat langer te maken om dat stuk te overbruggen. Dat noemen ze CV verfraaien! :-)
Bij mijn vorige werkgever kreeg ik het verzoek te worden ingewerkt bij een klant anderhalf uur van mij vandaan. Daarna zou ik daar als invaller (bij ziekte of verlof van een collega) zo nu en dan gaan werken. Vervolgens werd ik daar na het inwerken continu ingeroosterd met het gevolg dat ik letterlijk elke dag 3 uur onderweg was. Totaal tegen de gemaakte afspraken in dus, ik gaf aan daar simpelweg niet meer te willen werken (met als logische reden de reistijd), dat werd geweigerd waarna ik ontslag heb genomen. Ik realiseerde me dat zoiets in de mond van een gefrustreerde ex-werkgever heel makkelijk kan worden uitgelegd als werkweigering (voor de duidelijkheid, ik heb nooit een dienst geweigerd, ben tot op de laatste dag aan het werk geweest) waardoor ik hem niet als referentie opgaf. @ Steenuiltje Bedankt voor de tip, maar het lijkt me dat zoiets snel tegen je kan gaan werken als de nieuwe werkgever wat tijd besteed het uitpluizen van je CV.
Met een korte carriere als de mijne is dat denk ik ook minder makkelijk :)
Als ik werkgever was zou ik ook willen weten wat voor vlees ik in de kuip heb. Hij moet jou salaris uiteindelijk betalen en mag dus ook weten (of informeren) wat jou verleden was. Als jij werkgever zou zijn, zou je dat ook doen.
Trouwens waarom zou hij dat niet mogen?
Ben het verder eens met de andere reacties. STK, is het contact met de vorige werkgever dat zo negatief geweest? Je bent toch niet ontslagen of op het matje geroepen?
Het had je baas gesierd als hij jou ingelicht had over het contact, evt. naderhand, maar hij mag het doen.
Laat het rusten en blaas het inderdaad niet op.
En grappig: kijk eens op linkedIn wat mensen dáár opzetten wat ze allemaal zijn. Je begilt je gewoon hoe hoog mensen zichzelf inschatten manager links en manager rechts. En als jij dan weet wat ze doen ... het is allemaal gebakken lucht: verfraaiing dus.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.