Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Op welk loon heb ik recht na mijn ziekmelding?

Ik heb me begin mei ziekgemeld bij mijn werkgever. Ik heb een 20-uren contract (per maand, het is gewoon mijn bijbaantje), maar werk gemiddeld per maand zo'n 42 uur. Nu zei de bedrijfsarts meteen dat ik er op moest letten dat ze me ook wel voor die 42 uur blijven uitbetalen in mijn ziekteperiode, omdat ik recht heb op de uren die ik gemiddeld de laatste 3 maanden heb gewerkt.
De loonperiode waarin mijn ziekmelding viel, heb ik ook gewoon dat uitbetaald gekregen, maar de periode daarna niet (toen heb ik allene de 20 uur uitbetaald gekregen). Mijn operationeel manager en winkelmanager zeggen dat ze nog nooit van die regeling van de bedrijfsarts gehoord hebben. Op internet zie ik wel dingen over het 0-uren contract, dat je dan recht heb op wat je de afgelopen 3 maanden heb gewerkt, maar verder kan ik niet echt iets vinden waarmee ik naar mijn werkgever kan stappen.
Heb ik dus echt recht op die 42 uur uitbetaling, en zo ja, hoe kan i kdat bewijzen tegenover mijn werkgever?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
930

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Als je langer dan 3 maanden achter elkaar meer uren werkt dan waarvoor je een contract hebt, heb je er recht op om je contract aan te laten passen naar de uren die je werkt. Ik denk niet dat je meer betaald krijgt dan die 20 uren waarvoor je op contract staat. Even in je CAO kijken of het UWV bellen.

Beterschap !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bedrijfsarts heeft gelijk. Als jij structureel meer hebt gewerkt de periode voorafgaand aan je ziek worden, dan moeten ze je eigenlijk meer loon doorbetalen dan de 20 uren volgens je contract. Veel werkgevers zullen daar proberen onder uit te komen, omdat ze zich niet verzekerd hebben voor het ziekteverzuim van het structurele extra werk en het in dat geval uit eigen zak moeten betalen. Werkgevers gaan er van uit dat de meeste werknemers het niet weten en er niet op terug zullen komen. Erg attent van je bedrijfsarts, dat hij/zij je daar op wijst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zitten nog wel wat haken en ogen aan lees ik op bijvoorbeeld http://www.gca.nl/wie-zijn-wij/actueel/omvang-loondoorbetaling-gedurende-ziekte-werknemer/ . Als je lid bent van een vakbond, zou ik daar zeker contact mee opnemen, als je je baas niet kunt overtuigen. Anders kun je contact opnemen met bijvoorbeeld http://www.jurofoon.nl/ of bij een rechtswinkel bij jou in de buurt.
Zoals de voorgangers al antwoorden heb je als je 3 maanden achter elkaar 42 uur hebt gewerkt recht op dat salaris. Afhankelijk van je CAO hebt je recht op 100% of soms maar 70% van je salaris. Of met een afbouw, dus bv het eerste half jaar 100% en dan telkens een percentage minder.
Houdt er ook rekening mee dat jij verplicht bent inspanning te leveren om weer beter te worden. Ik weet niet wat je mankeert, maar in ieder geval moeten jij, de bedrijfsarts en de werkgever afspraken maken om jou weer snel aan het werk te krijgen. Hierbij heb jij dus de plicht om bv (fysio) therapie, medische hulp etc. te zoeken. Doe je dit niet, of houdt je je niet aan de afspraken die je met de werkgever hebt gemaakt mag je werkgever je salarisbetaling opschorten.

Je kunt het bewijzen door je loonstrookjes, het gemiddelde van de laatste 3 maanden moet de doorslag geven. Verder staat het gewoon in de wet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding