Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik er wat doen als ik een jaar lang te weinig ben uitbeltaald volgens mijn loonschaal?

Ik ben een jaar lang uitbetaald in een lagere loonschaal. Mijn baas zegt dat dit niet terug te draaien is .Het blijkt nu dat ik 2 tredes te laag ben uitbetaald!! Kan ik hier echt niets aan doen? Of moet ik dan bang zijn dat het me mijn baan gaat kosten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Ga even buiten je baan om met PZ/HR praten en vertel dat er een foutje was en vraag hoe het opgelost kan worden. Zij zijn waarschijnlijk veel makkelijker. Dit geldt uiteraard alleen als het een groter bedrijf is met een PZ/HR afdeling. Anders kun je het met je baas proberen op te lossen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je lager bent uitbetaald dan overeengekomen, dan is het aan het bedrijf om dit probleem op te lossen. Daar heb je immers recht op. En ja, dit is op te lossen (Ik heb net 5 maanden tekort opgelost gekregen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De loonschaal je contract moet worden betaald. Het bedrijf zal je dit moeten na betalen het is een contractuele overeenkomst. Je had dit overigens zelf wel moeten controleren. Brutoloon op je loonstrook.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Als het in je contract staat,heeft je baas zich hieraan te houden en kun je hem het beste een aangetekende brief sturen waarin je hem hierop attent maakt.

Het is jammer dat je geen lid van de bond bent.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de informatie van de vakbond CNV kun je, ook in jouw geval, van je werkgever eisen dat hij het achterstallige loon alsnog betaalt. Dat kan tot 5 jaar na datum.

Toegevoegd na 5 minuten:
Op de website van een advocatenkantoor lees ik zelfs:

"Op het moment dat het loon te laat wordt betaald is de werkgever ook de wettelijke vertragingsboete verschuldigd. Op basis van de wet kan die boete oplopen naar 50% van het verschuldigde loon. Daarnaast kan aanspraak worden gemaakt op wettelijke rente en incassokosten. Ook wordt de werkgever in de proceskosten veroordeeld op het moment dat hij zonder deugdelijke reden het loon niet betaalt."

In dit specifieke geval zal dat waarschijnlijk niet opgaan, omdat hij waarschijnlijk te goeder trouw gehandeld heeft. Maar vanaf het moment waarop je werkgever weigert om het deel wat hij te weinig heeft betaald, alsnog te voldoen, kun je je ook op dit artikel beroepen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Je hebt je werkgever bepaalde diensten geleverd, waar een vooraf afgesproken (en wellicht in de CAO vastgestelde) vergoeding tegenover hoort te staan. Hoewel een conflict met je werkgever natuurlijk ook geen prettig vooruitzicht is, moet je je wel realiseren dat je in je recht staat. Aan jou de keuze of je strijd aangaat of niet... Ik kan me overigens een andere oplossing voorstellen, b.v. (deels) compensatie in vakantiedagen. Succes!
(Lees meer...)
Pieter2011
13 jaar geleden
Alleen als het in je contract staat heb je een punt. Dan moet het verschil met terugwerkende kracht worden uitbetaald.
Blijkbaar heeft het niet in je contract gestaan in welke trede je werd ingeschaald. Dan hoeft je werkgever dit inderdaad niet terug te draaien.
Maar je kunt hem er wel om vragen, en misschien kunnen jullie middelen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding