Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe geeft een sollicitant op een nette manier geen antwoord wanneer naar het salaris wordt gevraagd tijdens een sollicitatie?

Korte situatievoorbeeld:
- huidig salaris is € 2.000
- gewenst salaris € 2.500
- salarisindicatie vacature € 2.300 - € 2.800.

Het is bekend dat een sollicitant niet verplicht is het huidig salaris op te geven bij het solliciteren. Nu is het zo dat er desondanks bijna altijd naar gevraagd wordt door het bedrijf waar men solliciteert of door de uitzendbureau/werving- en selectiebureau.
Mijn persoonlijke mening is dit absoluut irrelevant is, aangezien men naar een nieuwe functie solliciteert die qua niveau hoger ligt dan de vorige.
Ik wil graag weten hoe men hiermee om moet gaan, wanneer men geen informatie wil verstrekken over het huidige salaris, maar het bedrijf toch overtuigd wil houden van de belangstelling die er is voor de nieuwe functie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Mischien door het gewoon te zeggen als ze vragen wat dacht jij van het salaris en dan zeg je ik dacht iets van 2.500 dat zit er netjes tussen in,?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeggen dat je bij je vorige/huidige baan leuk verdiende, en daar zeker niet ontevreden over was.
klaar, dat is voldoende als antwoord.
13 jaar geleden
Geen antwoord geven op dat soort vragen is niet handig. In een sollicitatie gesprek kunnen ze je zelfs vragen om je salarisstrook mee te nemen. Maar je kunt antwoorden met nu rond de 2300 met nog wat extra's
13 jaar geleden
Mijn huidige salaris ligt lager dan € 2.500, maar u zult het vermoedelijk niet vreemd vinden, dat ik wat meer wil gaan verdienen aangezien de nieuwe functie van een hoger niveau is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste wat je kan zeggen is "Daar ga ik liever niet op in." en als ze vragen waarom niet dan zeg je dat jij vind dat dat niet relevant is. Eerlijkheid en directheid wordt bij een sollicitatie heet meest gewaardeerd. En eerlijker dan jezelf blijven kan niet.

Je moet wel begrijpen dat als je je op zo een manier opstelt, hoe je het ook brengt, het bedrijf je misschien minder gewillig vind overkomen tijdens de sollicitatie.

Het kan in principe geen kwaad om je salaris op te geven. Je kunt immers aangeven dat wanneer je op je nieuwe salaris terugkomt, dat je je vorige salaris te laag vond.
Je gaat natuurlijk niet voor niets ergens anders solliciteren. (je kan je lage salaris als reden geven)

Mensen die weten wat ze waard zijn worden ook weer positief gewaardeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing